KalleStripp
Jag börjar bli sugen på att skaffa växthus, av den anledningen att jag har fått för mig att man kan förlänga odlingssäsongen avsevärt. Men ni kanske kan hjälpa mig att svara på några nybörjarfrågor...

1. förlängs odlingssäsongen för tex sallad? Jag bor i zon 2, hur länge ungefär kan jag odla då?
2. kan man rent av odla ngn frukt under större delen av året? (typ physalis)
3. soligt eller skuggigt läge? Eller halvskugga kanske?
4. är det lönt att leta efter beg .växthus?
5. plast eller glas, vilket är bäst?
Åsa, mälardalen zon 2
1. ja odlingssäsongen förlängs, själv sår jag sallat i feb-mars i växthuset och skördar ofta klart innan juni (jag har ingen värmekälla i växthuset). På sommaren är växthuset för varmt för sallat men då är det ändå fullt med tomatplantor, gyllenbär, melon etc. Har man lats kan man testa att driva upp plantor mot slutet av sommaren och plantera i växthuset för höstskörd (OBS! sallatsfrön gror inte i varm jord).

2. Gyllenbär är en mer köldtålig art av Physalis än vad kapkrusbäret är, det smakar ungefär likadant men bären är mindre. Jag kan plantera ut runt slutet av maj, i början av juli brukar jag få mina första frukter och sedan kan jag ofta skörda en bra bit in i okt. innan de frser bort. Gyllenbär är ettåriga så det är inget man måste hålla på och övervinra, jag brukar så mina gyllenbär i slutet av mars-början av april.

3. Soligt läge gärna med skugga under de varmaste timmarna mitt på dagen, annars måste man skugga och vädra extra noga för höga temperaturer är inte bra. Själv har jag ett träd som så lämpligt brukar ge ett par timmars skugga mitt på dagen i mitt växthus. Det är bra om växthuset placeras i lä och inte i öppet blåsigt läge.

4. Vet ej.

5. Smaksak, båda funkar, det finns fördelar och nackdela med båda. Plastväxthus är något tätare och kan hålla värmen något bättre vilket kan vara bra ifall man tärnkt försöka värma upp växthuset under vintern och odla i det då (fast man får nog ändå tilläggsisolera med bubbelplast etc.) Glasväxthus är ju något mer estetiska.
Platinum
Jag ligger i planeringsläge för att bygga växthus också. Har stått på önskelistan länge och nu tycker jag det börjar bli dags.

Ritningen över växthuset har jag klar i huvet, kommer att bli ett växthus byggt i vinkel i anslutning till mitt friland.

Det jag undrar över är...
* Hur djupt jag bör gräva ur för ny jord, räcker 50cm eller bör jag gräva djupare (lermark och massa ogräs där det ska stå)?
* Har ni lagt plast, duk eller liknande i botten?
* Jag hade tänkt mig att lägga kragar under marknivå dels för att få konstruktionen extra stabil och för att hägna in vissa partier. Hur mycket kortare livstid är det på vanligt virke jämfört med tryckimpregnerat (skiljer ju en del i pris).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon