Full version: vattenmelon...?
sarapp
hej
jag har satt en vattenmelon i en kruka i mitt växthus, för att den snabbare ska få upp värmen i jorden och den växer så det knakar. men nu till min undring. hur sköter man om den? ska den "beskäras" som gurkor eller ska man låta alla "stänglarna" och blad vara kvar?

snälla någon? hjälp please!
rosita
Jag binder upp mina som gurkor, genom att låta en stjälk gå upp mot taket. Övriga sidoskott låter jag ett eller två slingra fram på golvet och resten av skotten klipper jag av efter 2-3 blad.

[attachment=19264:melon.jpg]
kricke1
CITAT (rosita @ 05-06-2008, 23:13) *
Jag binder upp mina som gurkor, genom att låta en stjälk gå upp mot taket. Övriga sidoskott låter jag ett eller två slingra fram på golvet och resten av skotten klipper jag av efter 2-3 blad.

[attachment=19264:melon.jpg]

ojj hur fick du den så stor? Försökte förra året men det gick åt skogen unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Förra året var det en värdelös sommar för melonodling, min sort som skulla ha kortare utvecklingstid samt kunna växa bra kyligare väderlek hann aldrig bli klar så iår hoppas jag på en varm och låååång sommar.
rosita
#2 Jag sådde ett frö i slutet av januari och några till i mars. Melonen på bilden är från den första sådden och melonen är större nu, den väger uppskattningsvis 1 kg! bravo.gif Melonerna på resten av plantorna är mindre, det är 4-5 stycken på G! Det är nog en idealisk sommar för melon! coolgleam.gif

Här är en nytagen bild:

vattenmelon.jpg

Cilla999
CITAT (rosita @ 07-06-2008, 21:03) *
#2 Jag sådde ett frö i slutet av januari och några till i mars. Melonen på bilden är från den första sådden och melonen är större nu, den väger uppskattningsvis 1 kg! bravo.gif Melonerna på resten av plantorna är mindre, det är 4-5 stycken på G! Det är nog en idealisk sommar för melon! coolgleam.gif

Här är en nytagen bild:

vattenmelon.jpg

Hej Rosita. Jag bara undrar var du har hittat såna bra "påsar" till melonerna. Finns det färdiga att köpa, eller har du gjort själv?? Hur i sådana fall??
rosita
Melon-näten har jag virkat själv. Jag sökte med ljus och lykta efter nät till meloner, men hittade inga vare sig i butik eller på internet. Så det var bara att sätta igång med bomullsgarn och virknål. Kanske vore en bra affärsidé?!
Digger
Wow, meloner! Det måste jag prova nästa år! Dom där påsarna skulle du nog kunna sälja! Annars tänkte jag att det kanske finns nätpåsar som man har fotbollar i? Är det fjädrar som påsarna hänger i?
rosita
Det är en fjäder man ser i upphängningen av den ena melonen, den sitter mellan nätet och uppbindningstråden. Man tager vad man haver...Till någon melon har jag nyckelringar...Någon melon växer så lågt att jag har fått lägga en "kudde" av cellplast på golvet.
Cilla999
Hmm, kom på nu att ngn hade gjort nätpåsar av sånt där rutigt matt-underlägg. ska nog testa det, har inte virkat sedan syslöjden i typ 7:e klass biggrin.gif
Nanashi
CITAT (rosita @ 07-06-2008, 21:03) *

Här är en nytagen bild:

vattenmelon.jpg

WOW!!!
myskmadra
Oj,oj oj! Vilka melonodlare ni är!
Själv provar jag odla melon för första gången. Ett par i växthus och några i tunnel på friland.
Sorten heter "Sibirisk vattenmelon" från Impectas frö. Jag ser fram emot att få nån pytteliten melon, kanske!
Undrar om nån fler ger sig på att odla i odlingstunnel?
Therese3z
CITAT (rosita @ 09-06-2008, 17:51) *
Melon-näten har jag virkat själv. Jag sökte med ljus och lykta efter nät till meloner, men hittade inga vare sig i butik eller på internet. Så det var bara att sätta igång med bomullsgarn och virknål. Kanske vore en bra affärsidé?!

Men vilka söta små nät! Nu måste jag ju lära mig virka så jag kan göra sådana jag med! ;D
Du borde skriva ihop en litet virkmönster och lägga ut på den här tråden! (så kan alla som försöker sig på att virka dina melonnät sedan lägga upp bilder på sina nybörjarnät som säkert kommer vara sådär lagom halvdefekta utseendemässigt..!) ;D

..fast jag har en fråga också:
Jag har inget växthus än, så jag tänker försöka odla vattenmelon på friland i sommar och låta den "växa längs med backen åt det håll den vill" (inte binda upp den på något vis alltså). Frågan är den: måste jag se till att lyfta upp melonerna (om jag lyckas få några dvs..) från backen eller kan de ligga i gräset och klara sig bra ändå?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon