Full version: Havtorn?
ylvas
Någon som har erfartenhet av havtorn-buskar som den vill dela med sig av?

Har läst att det är en lättskött buske som kan bli rätt hög. Vårt hur ligger på en höjd, nedanför går vägen och sedan havet och vi vill ha något som skymmer vägen ordentligt. Huset ligger så pass högt att buskarna kan bli väldigt höga innan de skymmer havet. Det finns också gått om utrymme så som får gärna bre ut sig!
CillaM
Jag har bara haft mina havtornsbuskar i 1 år men de är verkligen en glädje. Det silvriga bladverket kommer bli så snyggt med deras knotiga men ändå smidiga sätt att växa.
KURT
Kompendium i
Ekologisk odling av
Havtorn
Kirsten Jensen
Länsstyrelsen i Västra Götalands Län

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-...Havtorn2007.pdf
eugenia
Intressant det där med havtornsbakterier. Mina havornsplantor är planterade för ett år sedan och ser lite gnälliga ut. Kanske vill de ha "havtornsjord". g.gif
Christer i Falköping
Får inte fram sidan från länken. Men jag har två Havtorn och de har snarare utvecklat trädform än buskform. Inga rotskott får jag heller, trots att det är frösådda exemplar.
Christer.
KURT
Avsnittet om jodbakterier lyder:

"Jorden kan behöva ympas med lite havtornsjord i varje planteringshål för att få de rätta mikroorganismerna till att kolonisera rötterna, åtminstone om det inte tidigare växt havtorn på fältet. Havtorn växer naturligt längst västkusten på bl.a. Tjörn och Orust, och dessutom längs Bottenviken från Uppland och norrut. Även längs många vägar, som regelbunden saltas växer det havtorn. Där kan man gräva upp lite jord med rätt typ av mikroorganismer. Även bakterier från al kan användas, om det inte är möjligt att få tag på riktiga havtornsbakterier. Om plantorna redan utvecklat bakterieknölar på rötterna vid leverans är det inte nödvändigt att ympa jorden."
Jan Lindgren
Hej!
Tänk på att du behöver både han och honplantor. Har havtornen blivit för stora så går det inte särskilt bra att beskära dem. Detta enligt Balsgård. Mindre grenar går bra att beskära. Havtornsträden blir underbart vackra men alldeles för höga för att skörda. Det kommer nya sorter från Balsgård där bären är större och godare. Jag var på deras visning i höstas och provsmakade. Har du möjlighet att gå på någon av Balsgårds visningar så är det att rekommendera.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Tack Kurt!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon