Full version: Gardenia från butik
del_21
Hej
Finns det någon som vet om gardeniorna som man köper ute i handeln är behandlade på samma sätt som hibiskusar? Alltså med retarderingsmedel. Jag skulle också vilja höra era erfarenheter om denna växt. Blir den vackrare med åren? Går det överhuvudtaget att få den till att överleva och blomma om?
Tacksam för alla synpunkter.
MVH Del
Christer i Falköping
Vad jag vet är de inte det. Har aldrig märkt det på mina egna eller de jag köpte in till handelsträdgården. De är inte lättsålda så de stod rätt länge ibland och växte på bra. Visst går det att få dem till att överleva. Det första man gör när man kommer hem är att plantera om dem. Större kruka och torvjord, finns att köpa färdig om du inte orkar blanda till själv. Vattna mycket, den gillar inte att stå torrt. Om du kan ställa ut den på sommaren är det jättebra, annars skulle jag rekommendera norrfönster på sommaren, på vintern går även söderfönster bra. Vill du ha blomning gäller det att det inte blir varmare än 20-21 grader ungefär, inte kallare än 18 grader. Den kan vänja sig vid vatten med kalk i, men bästa är regnvatten eller vatten som inte innehåller kalk. Kan koka upp vatten en dag, låta det svalna ett dygn. Häll sakta över vattnet i en kanna, men låt sista slatten vara kvar, för det är där all kalk kommer att finnas. Låter krångligt kanske, men det är det faktiskt inte.
Christer.
Kom på att den liksom många andra växter inte gillar torr luft på vintern, dusha den då och då.
del_21
Tack för svaret.
Kanske ska våga mig på en ändå.
Sussie F-Flower
[quote name='del_21' date='05-06-2008, 23:03' post='852828']
Hej
Finns det någon som vet om gardeniorna som man köper ute i handeln är behandlade på samma sätt som hibiskusar? Alltså med retarderingsmedel.

Vad menas egentligen med det här, undrar jag? Är Hibiskusarna behandlade med något fördröjnings-blomnings-medel, eller vad...?

Mvh/Sussie
Christer i Falköping
Hibiskusarna är behandlade med ett hromon som gör att de slutar växa. Tanken är att de skall hålla sig kompakta så länge kunden har blomman. Numera räknar man med att när den slutar blomma, så slänger kunden den. Gardenian är inte behandlad med det tack och lov.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon