Hasse_h
Hej!

I samband med dränering av huset i våras så flyttade jag tre skapligt stora (ca 1.5 - 2 meter höga) Rhododendron buskar. Efter omplanteringen så verkar de må bra, de blommor för fullt och det kommer nya bladskott i topparna på befintligt bladverk.

Men i de nedre regionerna är grenarna kala, även om topparna är friska och frodiga. Efter omplanteringen fick buskarna lite andra förutsättningar så nu kommer dessa kala regioner fram i ljuset.

Kan jag räkna med att det även på de nu kala grenarna kommer bildas bladskott? Eller kommer de vara kala för evigt? Kan man göra något för att stimulera bladtillväxt på kala grenar? De är ju inte döda, bara utan blad på dessa områden.

mvh
/Hasse
Christer i Falköping
De kommer att förbli kala, men du kan beskära dem rätt hårt om du vill. Tror att nu direkt efter blomningstiden är bäst. Då kommer de att skapa nya grenar och den blir då tätare igen. Dessutom kan du ju då ta topparna på det avklippta och sätta i sandblandad torv och få nya buskar.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Vänta och se. Ofta så bryter knopparna på rhododendron om stammarna utsätts för ljus. Händer det inget på ett år så beskär. Rhododendronsticklingar är lättast att rota om hösten.
MVH
Jan Lindgren
anne s
Jag har också en rhoddis med kala grenar, som just blommat. Ska jag vänta m beskärning till hösten för att rota grenar?
Madeleine1
Och jag har ytterligare en följdfråga. Många säger att man ska beskära en rododendron, men VAR beskär man grenen för att det ska komma nytt? Ända in till stammen eller en bit ut? De flesta andra träd och buskar beskär man ju efter en utåtriktad knopp, men på mina rododendron kan jag inte se några sådana... dunno.gif confused.gif
Bassam
Man grantera rhododendron beskära mellan 15April till juni i alla fall efter blomning , man kan klippa de till 20cm om man titta noga kan man ser 2ögon kan man beskära över dem. Iallafall ska komma nya grenar.
Lycka till, H: Bassam
embees
När vi flyttade till vårt nuvarande hus och trädgård för drygt fem år sedan fanns det ett antal otroligt fula parkroddisar. De beskar jag efter blomningen så att det fanns 30 - 40 cm långa stumpar kvar. Lämnade någon inkortad gren som dragare per buske. Några speciella ögon letade jag inte efter.
Idag är de nästan två meter höga igen och jag kommer nog att beskära dem nästa år.
Thomas Wahlqvist
Många säger att man ska beskära en rododendron..............

Varför skall man beskära är väl snarare frågan.
Man beskär om busken har fel form , annars är det väl ingen ide?
Madeleine1
Jag skulle vilja göra det för att den har långa kala grenar med bladtofsar enbart längst ut, utan förgrening. Men det kanske man kan locka fram på annat sätt? Näring & vatten är kanske bästa medicinen??
Christer i Falköping
Beskärning är ju aldrig ett måste som många tror, vad det än handlar om för buskar och träd. Sedan finns det fördelar med det. När det gäller rhododendron är det två skäl som jag tycker finns. Antingen är den gles, med bara baldtofsar längst ut på glesa grenar. Ful med andra ord. Eller så är den för stor och man har ingen annan stans att sätta den.
Christer.
embees
Mina blev beskurna p gr av deras storlek, alternativet hade varit att gräva upp dem och slänga dem och det tyckte jag var synd.

De har haft ett hanterbart format sedan beskärningen, men nu är de lika stora igen som när vi flyttade hit.

För övrigt instämmer jag i att har de rätt storlek och form så finns det ingen anledning att beskära.
josohl
Har varit med om samma procedur med att flytta glesa rhoddisar från skuggigt och trångt läge till mer plats och mer ljus. Efter att först ha prövat vattning, gödsling och massa torv i tre års tid kan jag rekommendera beskärning! Vatten och gödning gjorde inte ett skit, de var precis lika kala och trista ändå. Dock så växte den buske min man fällt en björk över, och totalt krossat de flesta grenar, som en galning... I våras beskar jag dem slutligen allihop ganska radikalt, och nu kommer det massa nya skott även från kala stamstumpar. Fram med sekatören!
(De blir säkert glada av lite gödsel ändå efter det, och vatten i torrperioder...)
Lotta i Gbg
Alla rhododendron gillar inte att bli beskurna hos oss. Har man en 'Cunninghams White' är det inga som helst problem eftersom den är något av det villigaste som finns till att bryta nytt. Även gamla pålitliga 'Catawbiense Grandiflorum' funkar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon