hej Finn!
Har precis köpt min första klematis. juni -08, alltså.
Har letat info men kan inte riktigt begripa om jag ska klippa ner denna multi-blue vid plantering?Och isåfall hur mycket? Den är ju inte så stor från början menar jag. Står bara att man ska klippa den på våren.
Kommer den blomma första året om jag klipper den nu?
Tacksam för svar!
MVH /Lisa
Finn Klematis
06-06-2008, 08:10
CITAT (emmali @ 05-06-2008, 23:37)

hej Finn!
Har precis köpt min första klematis. juni -08, alltså.
Har letat info men kan inte riktigt begripa om jag ska klippa ner denna multi-blue vid plantering?Och isåfall hur mycket? Den är ju inte så stor från början menar jag. Står bara att man ska klippa den på våren.
Kommer den blomma första året om jag klipper den nu?
Tacksam för svar!
MVH /Lisa
Hej!
Multi-Blue är klippgrupp 2. Den blommar på både ett- och fler-årsved.
Vid plantering bör Du klippa den Ca. 40 Cm. över marken. Du skall inte
räkna med någon större blomning första året.
Lycka till.
Finn
Jag har också min första Klematis. Fick genom Allers Trädgård en Piilu. Gäller samma regler för den ?
Ska den hållas låg första året eller är det bara 1 klippning som gäller ?
Finn Klematis
06-06-2008, 09:50
CITAT (Alba @ 06-06-2008, 09:48)

Jag har också min första Klematis. Fick genom Allers Trädgård en Piilu. Gäller samma regler för den ?
Ska den hållas låg första året eller är det bara 1 klippning som gäller ?
Hej!
Piilu. Samma klippgrupp. Växer dom kraftigt, skall dom hållas ner första året.
Mvh.
Finn
Tack för det snabba svaret!!
Vi testar så får jag se vad som händer!
Har du nåt annat bra tips på lämplig klematis för en nybörjare? Gärna åt det mörklila hållet. Och kanske gärna som går att ha i kruka.
/Lisa
Christer i Falköping
06-06-2008, 11:56
Oftast är ju clematisar redan nedklippta när man köper dem tidigt på våren/försommaren, så jag har aldrig brytt mig om att göra det.
Christer.
Finn Klematis
06-06-2008, 16:27
CITAT (emmali @ 06-06-2008, 12:34)

Tack för det snabba svaret!!
Vi testar så får jag se vad som händer!
Har du nåt annat bra tips på lämplig klematis för en nybörjare? Gärna åt det mörklila hållet. Och kanske gärna som går att ha i kruka.
/Lisa
Hej!
Här är två av dom bästa för kruka.
1. Köningskind. Kungsblå
2. Stasik. Rödbetsröd
Båda klippgrupp 3. Dom blir Ca. 1,5 M. höga.
Mvh.
Finn
Tack båda för era svar. Har planterat nu så får vi se om det händer nåt. Blir nog en till klematis fast i kruka tror jag, antingen köningskind eller en Valge daam ,ur klippgr 3 som jag såg var rekommenderat också för kruka.
En sista fråga bara; Måste jag förvara krukan inomhus över vintern eller räcker det med att ha en frostfri kruka och skydda den lite extra när det blir kallt?
Klipper jag ner den redan på hösten? (klippa bort riset så att säga)
För övrigt Finn så har jag skrivit till forumansvarig nu och bett om egen Klematisavelning så som du föreslår, Vore ju väldigt synd om du inte kan svara på frågor mer. jag förstår dig, jag lyckade ju inte ens få min klematisfråga att hamna rätt.. , hihi..
Vi får hoppas de ordnar det!
MVH /Lisa (bor i Skåne)
Christer i Falköping
07-06-2008, 06:16
Om du skall övervintra den i kruka ute, måste du isolera krukan väl. Det är nämligen så att det blir betydligt kallare för klematisens rötter eftersom kylan kommer från alla håll då. Gör du bara det går det alldeles utmärkt.
Men vill man ha svar på sina clematisfrågor skall man nog inte fortsätta att skriva i samma tråd hela tiden. Till slut blir den så lång att ingen som inte varit med från början orkar ens titta in. Ställ en ny fråga varje gång, då ser flera den.
Christer.
Tack för hjälpen. .....nu vet jag mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.