Full version: Plommon
inge
Kan någon hjälpa mig? Jag begriper inte omdet är ohyra eller något annat jag har i minna plommon.
En del mognar medans endel ruttnar helt under tiden. Innuti var det ibörjan en brun kornig rand, nu har de börjar ha bruna korn vid kärnan som dras sig utåt.
Utan på har en del liksom vita kristaller. Ser nästan it som istappar.
Det var likadant förra året.
Vad ska jag göra? De som har varit så goda tidigar. Trädet är 10 år gammalt.
inge
Susanna
Har tyvärr inget svar utan precis samma sak händer hos mig och jag vill också gärna veta vad orsaken är. I en del hittar jag larver också, små ljusrosa saker som är fulla av liv. Hade sett fram mot en stor skörd men det verkar bli precis tvärtom.

Hälsningar
Susanna
Cilla
Inge, titta på beskrivningarna av monilia och om det finns några gångar i de ruttna plommonen.

Susanna - om du sett rödaktiga larver i plommonen är det plommonvecklare. Den är inte så svår att få bukt med, se nedan.

Larver i plommonen eller svartbruna stora gångar i dem: Läs här

Vitgrått mögel på frukterna som också ruttnar:

Gul monilia, en svamp som ofta komemr på plommon som hänger tätt och på vissa äpplesorter. Åtgärd: Kartgallra innan moniliasvampen börjar frodas så att frukterna inte hänger emot varandra. Lägg angripna frukter en bit ned i komposten. Tag bort angripna frukter i trädet så att de inte hänger kvar hela vintern.

Ett plommonträd kan vara angripet av både monilia och plommonstekel eller -vecklare.
Susanna
Tack Cilla!

Nog är det vecklare som jag har, men nu vet jag också hur jag ska stoppa dem!

Hälsar Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon