Euphorbia
Eftersom min trädgård ligger i skugga mot skogskanten och växer i ren lera så är det inte bara att titta på en zonkarta för att veta vilken zon jag bor i, "grannens" trädgård 5km bort ligger minst en vecka före.
Så för att veta vad jag vågar köpa hem och gräva ner så vill jag ha er hjälp att lista ut vilken zon jag ska leta i efter växter i.

Jag tänkte lista vad som växer och blommar vecka för vecka, så får ni gissa vilken zon jag bor i, jag tänker INTE berätta vilken kommun jag bor i, för det är fusk flirting.gif
Jag utesluter zon I-III och erkänner att jag inte bor i fjällen, men fler ledtrådar får ni inte vad gäller zoner.

3/6 Nu slår första blommorna av gul daglilja och rosa löjtnantshjärta ut, schersminen har stora svullna blomknoppar men inte en blomma har spruckit än, syrenen har såklart blommat i några veckor.

7/6 Nu blommar nyponrosen för fullt, schersminen har slagit ut sina första blommor, clematis jackmanii blommar och min blåa iris har slagit ut en blomma.

8/6 Prästkragarna har slagit ut.
Christina i Taxinge~
Jag bor i zon 3 och har tung lerjord i rent söderläge.
Dina två anteckningar om vilka blommor som slagit ut 3/6 och 7/6 stämmer precis med hur mina också slog ut (förutom min jackmanni som ännu inte slagit ut).
Vart ska jag då tro att du hör hemma i för zon.....tja, jag röstade på zon 5, men kunde lika gärna ha röstat på zon 3 om möjligheten funnits.
*Stintan*
gissar på 5 så då har nog din granne zon 4. Knepigt det där med zoner då det kan skilja även lokalt i en och samma trädgård.
Anders zon 1
Hmmm, knepigt att gissa. Lite konstig blandning på blomtiderna tycker jag. Här i zon 1 började löjtnantshjärtat blomma för över en månad sedan och har nästan gjort sitt nu. Dagliljorna har däremot inte börjat blomma än. Men i övrigt verkar det inte vara någon större skillnad på din trädgård och här i zon 1 för de växter du nämner. Problemet är att det inte skiljer särskilt mycket i blomningstid mellan olika delar av Sverige så här långt fram på säsongen (bortsett från riktigt långt norrut och i fjällen). I ärlighetens namn så går det knappast att gissa zonen utifrån de uppgifter om blomingstid som du lämnat. Hade det varit tidigare på våren skulle det nog ha varit lättare att gissa din zon.

Men en gissning får jag väl ändå dra till med - zon 4? Den zonen täcker en förhållandevis stor del av södra halvan av Sverige så rent statistikst är väl chansen ganska stora att det är där du finns. Fast å andra sidan så kan den "ihoptryckta" blomningstiden (löjtnantshjärta först så sent som nu) tyda på att det är en högre zon ........
Dilara
Jag gissade på zon 4 smile.gif
Euphorbia
Ska kanske tillägga att hittils nämnda blommor står i samma rabatt, mitt i solen med god lutning mot söder. Fänrikshjärtan står även där men den har blommat i några veckor nu, så den fick inte vara med på listan.
ingrids
Efter att ha tittat runt på grannarna här i zon (4)5 (fyran är opitmistisk, det ska villigt erkännas) vill jag påstå att du inte kan ha din rabatt i högre zon än IV.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon