Finns det någon här på forumet som älskar sansevierior? Antingen en nybörjare eller någon som hållt på ett tag. Någon som vill veta mer eller som vill dela med sig av kunskap och eller leafcuts.
[attachment=19269:sans_maj_08_020.JPG]
En sansevieria masoniana som gullar med en sansevieria grandis.
Älskar vet jag inte men jag tycker att de är fina
Jag är ny på sansevieria och köpte mina första plantor från Malaysia nu i våras; från vänster: Laurentii White, Grandis, Hahnii Silver Marginata, Hahnii Favourite.
[attachment=19271:sansevie...10238749.jpg]
Åh vad spännande dom ser ut! Tydligen är asien svärmorstungecentrum. Där finns massor av häftiga sansevierior. Den vita laurentiin ser mycket intressant ut. Gratulerar!!
Jag har några vanliga långa Svärmorstungor, dom har hängt med i många år, om jag inte minns helt fel så är dom efter min mammas gamla Svärmorstungor som hon hade förr. I några år så slarvade jag lite med skötseln med dessa stackars växter men nu så tog jag mig i kragen och planterade om dom här i våras så nu växer dom allt vad dom kan. Blommorna på Svärmorstungorna luktar ju så gott tycker jag.
Åh, då är vi alltså tre stycken på hela forumet som gillar svärmorstungor! Jag tror att jag har en blomma på gång på min nya forskaoliana. Det är något som är på väg upp. Det är uppsvällt upptill som en knopp. Fast jag har ju aldrig haft en sådan förut så jag vet inte riktigt vad jag skall tro.
MEN om, det är en blomma så kommer jag att visa den här på forum. Blommorna på just sansevieria forskaoliana lär vara fantastiska. Och lukten likaså. Men blommorna skall vara väldigt stora och imponerande.
Så vi får väl hoppas!
Om de andra får se hur häftig blomman är så blir vi nog flera i svärmorstungeklubben!
Eva-Helene
12-06-2008, 09:33
Här är en till som gillar sansevieria! Fast jag är inte så hemma på vilka olika varianter som finns. Jag har bara den vanliga "tungan" med gula kanter och en bredbladig, lite-ljusare-men-mattare-grön som var nyhet i blomsterbutiken för tre år sedan. Jag planerar att knycka en bandrosett av mamma nästa gång jag hälsar på henne

I "min" blomsterbutik finns det nu en sansevieria med långa runda blad...*dräggel*....synd att jag bara har 4 fönster *suck*!
Har ni något tips på en bra internetsida där man kan se olika varianter och deras namn?
Hej, här får du en riktig dräggelsida!
http://www.aipcnet.it/cgi/brookside.pl?page=list_sansAlan Butler på Brookside Nursery har fantastiska sansevierior. Har har hundratals men tyvärr inte bild på alla.
Här finns massor av bra bilder. Jag har drägglat här hur många gånger som helst!
http://public.fotki.com/Grootscholten/plan...ns/sansevieria/Är det någon som vill ha skott?
Eva-Helene!
Jag tror att din mattgröna planta kan vara en Moonshine. Den blir 20 till 30 cm hög och 5-8 cm bred. Vill du ha hela namnet? Sansevieria trifasciata Moonshine. Det är otroligt vackert när de nya bladen kommer upp. Nästan gulvita, spöklika och mycket vackert formade.[attachment=19609:Moonshin...sken_006.JPG]
Hi!
Gillar svärmorstunger men inte svärmor. Den blommar faktiskt nu doftar gott. Inte svärmor utan svärmors tungan!
Eva-Helene
12-06-2008, 19:42
CITAT (evaisa @ 12-06-2008, 14:38)

Eva-Helene!
Jag tror att din mattgröna planta kan vara en Moonshine. Den blir 20 till 30 cm hög och 5-8 cm bred. Vill du ha hela namnet? Sansevieria trifasciata Moonshine. Det är otroligt vackert när de nya bladen kommer upp. Nästan gulvita, spöklika och mycket vackert formade.[attachment=19609:Moonshin...sken_006.JPG]
Jopp! Den är det! Tack så mycket, alltid roligt att veta vad ens växter
egentligen heter!
Krolliljan
12-06-2008, 20:35
Ok då. Jag gillar mina svärmorstungor

, men har ingen aning om vad de heter. De växer som bara den och jag planterar om dem varje år och delar dem så jag har några stycken och får ge bort med.
En sort med långa blad och lite ostyrig men som blommar emellanåt.

En sort som växer något mindre

En som växer enormt mycket men blommar inte.
Krolliljan, jag tror att jag vet vad dom heter.
Den långa ser ut som urtypen för svärmorstungorna, isåfall heter den Sansevieria trifasciata. Den skall växa vilt i afrika.
Den kortare är jag inte helt säker på. Om den är ungefär lika stor som den ljusgröna så tror jag att den är en Sansevieria trifasciata futura, sedan skall de gula ränderna ge den ett namn till. Förmodligen Simplex.
Den understa är ju en Moonshine! vad fin den är! Titta vilka fina ljusgrön-vita skott som kommer på den!
vad jag har hört och sett om Moonshine så finns det en sort som kan blomma - det finns bilder på nätet. Men det är möjligt att det finns olika kloner av moonshine och att inte alla kan blomma. Tydligen skall de vara rätt stora plantor för att blomma, din ser ju stor ut, så vem vet, kanske den blommar nästa år?
Platinum
13-06-2008, 07:32
Jodå visst tycker jag om mina bajonettliljor allt. Men jag har bara två sorter, Sansevieria trifasciata laurentii och Sansevieria trifasciata hahnii, gamla klassiker.

[attachment=19676:gul_familj_002.JPG]
Här är några olika gulrandiga sans trifasciata. Korta, halvlånga och vanliga långa.
Familjen gul, liksom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.