Full version: Robot
avenbok
Vi reser mycket och skulle vilja ha en något smidigare lösning än släkt och vänner för att hålla efter gräsmattan. Vår tomt är på ca 670 kvm med en relativt stor andel gräsmatta. Måste ändå gräva ner lite kantsten eller liknande för att skilja bättre på rabatt och gräsmatta och funderar då på attt samtidigt gräva ner en slinga för gräsklipparen. Vilken modell av robotgräsklippare är bäst och mest prisvärd? Finns det några tester utförda? Verkar som att gräsmattan kan bli fin dessutom eftersom den klipper så ofta. Erfarenhet?
MariaS
Vår robot "Buster", har gått i ett år nu. Helt underbart. Gräsmattan är som sammet! Helt perfekt. för att inte tala om lyckan när man kom hem från semestern, till en perfekt klippt gräsmatta. Vi har en Husqvarna, mellanstorleken (1700kvadrat). Det finns olika modeller för olika stora gräsytor. Mät först, så ni får rätt storlek.

Fast det för med sig vissa biverkningar. En är att det är beroendeframkallande. Udda gräsytor blir inte klippta alls!Sorken försvann innanför tråden! Sen har jag hört att mördarsniglarna inte lär ge sig innanför trådområdet heller!

Sammanfattningsvis. Kan inte hitta NÅGRA nackdelar!
Haddirajan
Jag har också mellanmodellen (upp till 1800 kvm).
Men det är ganska lätt att urskilja modellerna.
1. Den minsta klarar 500 kvm och måste laddas manuellt, alltså, den stannar när den klippt slut på batteriet.
2. Mellanmodellen som klarar 1800 kvm, har en del finesser som guideslinga för komplexa tomter m.m. Knallar själv till laddstationen när det är dags, och sen kör den igen.
3. Klarar 3000 kvm, i övrigt som modell 2.
4. solceller m.m.

Kolla in www.aotomower.se så ser du specarna på dem.

Det där med udda gräsytor som inte sitter ihop med resten kan man lösa genom att låta klipparen gå dit, eller att lyfta den. Är det plant så visst kan man dra slingan så den får gå dit.

Det är en fantastisk maskin, kul att installera och ännu roligare att programera den så den hittar till alla ställen.
Jag installerade den själv, och det tog 11 timmar och 45 minuter. Den natten sov jag gott!
MariaS
CITAT (Haddirajan @ 16-06-2008, 18:12) *
...Det är en fantastisk maskin, kul att installera och ännu roligare att programera den så den hittar till alla ställen.
Jag installerade den själv, och det tog 11 timmar och 45 minuter. Den natten sov jag gott!

Visst tar det tid att sätta sig in i funktioner och programering av roboten. Men när det väl är gjort, så behöver man bara komma ihåg pinkoden och använda on/off-knappen.

PS. Pga av torkan, står vår "Buster" fortfarande på off...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon