kloka_elin
Hej!

Har införskaffat ett styck klotlönnsplanta i kruka som ska planteras till hösten. Upptäckte igår att hela trädet är invaderat av myror!! De har lagt massor med ägg under bladen, och det kryper runt en hel del myror i trädet.

Ska jag bekämpa detta och i så fall hur?? Hade det "bara" varit myrorna hade jag inte varit så bekymrad, men alla dessa ägg!! Eller vad det nu är, det är små ljusgula korvliknande grejer. Ser ju egentligen inte alls ut som myrägg när jag tänker efter... Blir myror larver?? Kan man spreja trädet med myrr?

Tacksam för hjälp!!

/Elin
KURT
Jag tvivlar på att myrorna har lagt ägg på bladen, myror brukar alltid skydda sina ägg i stack eller under jord. Däremot kan de har burit ut bladlöss. Det är bättre om du kan hitta själva myrboet (borde vara i jorden eller under krukan) och behandla det med myrr, sedan kan du försöka få bort bladlössen eller vad det nu är på bladen.

P kraftigare träd kan man sedan sätta en limring runt stammen för att hindra myror för att klättra upp, men jag vet inte om man kan göra något liknande på ett mindre träd.
Bassam
j

-Det är bästa medel mot ägg ( oljor som blandad med vatten man kan spreja dem på växt)
- Lycka till, H:Bassam

[
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon