Den här kom i en perennmix jag sådde förra året. Går det se vad det är fast den inte blommar? Något kungsljus eller? Den är stor, ungefär 60 cm i diameter men ganska låg.
Christer i Falköping
06-06-2008, 10:48
Skulle nog också gissa på någon form av kungsljus. Borde skicka upp en stängel nu tycker jag, om den såddes förra året.
Christer.
Eva zon 1-2
07-06-2008, 12:00
Det är ett jättekungsljus. Mina är ungefär lika stora nu. Den kommer under sommaren att bli ca 2 meter hög. Den fröar sig lite så till nästa år hittar du nya rosetter här och där.
Christer i Falköping
07-06-2008, 12:27
Hos mig fröar sig alla kungsljus i massor. Jag brukar få dra upp flera hundra självsådda plantor varje år. Men det är ingen panikvarning på dem, de sprider sig bara med fröer och är lätta att plocka bort.
Christer.
Stööön, jag ska aldrig mer så perennmix

Två meter högt och så står den längst fram i rabatten. Går den flytta på tro?
/Åsa
Christer i Falköping
07-06-2008, 16:11
Mitt första svar här var nix, men det är väl inte helt sant. Det går, men med tanke på värmen så kanske man inte bör gööra det. Men den kommer kanske inte att störa så mycket ändå. Det blir ju en lång stjälk där blommorna sitter på den övre tredjdelen.
Christer.
Tja, då får den stå kvar. Ner får väl vara upp i rabatten tills den blommat över. Men nåde om den skymmer min amsonia.
/Åsa
Jag brukar ha kungsljus och digitalis både i förgrund, mitten och bakgrund....det blir fint när man måste titta runt och bakom tycker jag...och de skymmer ju inte direkt...ger bara höjd och dimension...
Jag älskar "spiror" av alla de slag....Kungsljus, Didgitalis, Stockros, stäppsalvia...u name it...ibland blir det nästan som pelarsalar i mina rabatter...då får jag hejda mig lite...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.