Har en påse sockerärtor, inköpta på trädgårdsmässan, som blev liggandes.
Men det måste väl vara för sent att sätta frön nu, eller?
Nejdå de bör direktsås i slutet av maj-början av juni, men se till att vattna ordenligt, och lägg dem ev i blöt innan du sår dem.
Jag som förkultiverade mina och således drog upp dem i februari, har nu i dagarna precis fått dem att börja bära frukt! Vet inte om det säger så mycket om tidsåtgången förhållandena är ju annorlunda nu.
Eva 33c
08-06-2008, 21:23
Jag brukar så mina sockerärter ungefär nu varje år. De kan sås tidigare men det hinner jag aldrig med... Jag sådde en omgång i en balja i växthuset i mitten av april tror jag som jag nu har börjat skörda av. Så de utvecklas mycket snabbare ute den här tiden på året än inomhus i februari. Ingen panik alltså.
Aqvakul
09-06-2008, 15:55
Är det lågväxande så är det gott om tid. Blötlägg!!
Jo jag inser såhär i efterhand att det var helt onödigt att förkultivera dessa plantor. Men som med så mycket annat lär man sig så länge man lever. Detta är min första "riktiga" balkongodlarsommar och jag har tagit lärdom av mycket som jag ska göra annorlunda nästa år.
Passar på att ställa en följdfråga (och att samtidigt "sno" tråden lite): När kan man skörda? När man tycker att skidorna ser "lagom stora ut", eller säger plantan till genom att släppa dem eller lösgöra dem på något sätt?
DragonLady
09-06-2008, 20:22
Du ser när skidorna blir välfyllda/bulliga efter ärtorna.
Mina har också satt frukt nu
Ingrid Zon3
09-06-2008, 20:33
Sockerärter kan du skörda så snart baljorna vuxit till sig och du nästan bara anar ärterna inuti. Om du väntar tills de är mogna så är det inte rikigt samma primör längre. Men du kan ju låta några skidor mogna ut för att få frön till nästa år.
Får jag också drista mig till att sno tråden och ställa en följdfråga? Hur skall jag bäst stödja mina sockerärtor? Jag har mina i pallkragar och jag antar att de kommer vilja klättra på något.
Eva 33c
09-06-2008, 21:29
CITAT (Kee @ 09-06-2008, 20:49)

Passar på att ställa en följdfråga (och att samtidigt "sno" tråden lite): När kan man skörda? När man tycker att skidorna ser "lagom stora ut", eller säger plantan till genom att släppa dem eller lösgöra dem på något sätt?
Sockerärter är ju till för att äta baljan och inte ärtan. Skörda så fort den ser "lagom stor ut". Om den får utveckla fröer (ärter) så kan den bli lite seg i baljan eftersom den då också utvecklar ett "membran" och en "tråd" i ena kanten. Dessutom får du större skörd ju mer du plockar, plantan strävar efter att utveckla moget frö innan den lägger av och kommer att blomma och sätta nya baljor om du plockar hela tiden. Till sist ger den upp ändå förstås.
DragonLady
09-06-2008, 22:57
Ska man inte äta ärtan?
Vilken sort skall man äta ärtan på då?... undra vad jag sått
Ingrid Zon3
09-06-2008, 23:28
Ärterna behöver inte rensas ur i sockerärter, men det är baljorna som är "grejen". Förutom blasten som serveras som dekoration och råkost på restauranger, ärtskott...
Märgspritärter är väl det som blir ärter i fryspåsarna. Sen finns det ju flera sorter.
Varning för blötläggning, jag blötlade en hel påse i våras och alla ruttnade i jorden utom 2! Det luktade minst sagt illa + jag fick köpa nytt utsäde.
Sockerärtor klättrar gärna på t ex risiga kvistar som man beskurit bort från buskar, eller på höns- eller kycklingnät som man stagar upp genom att trä in pinnar i "maskorna".
Eva 33c
10-06-2008, 08:26
CITAT (DragonLady @ 09-06-2008, 23:57)

Ska man inte äta ärtan?
Vilken sort skall man äta ärtan på då?... undra vad jag sått

I princip kan du förstås äta ärtan, men då måste du sprita baljan för vid det laget är den seg och trist. Man får alltså välja, balja eller ärta! Precis som man i princip kan äta omogna baljor av spritärter & märgärter om man vill. Men sockerärter är speciellt framtagna för att äta baljan i omoget tillstånd. Hosvissa sorter blir baljorna väldigt "krokiga", vilet är ett tecken på att man lyckats få fram en sort med "dålig" tråd i kanten och därmed godare att äta under längre tid. Ska baljan utveckla fröer är "tråden" bra, därfö blir spritärter fortare tråkiga att äta hela än sockerärter.
Ett mellanting är salladsärt/brytärt, som får mycket köttiga baljor där ärterna gärna kan få utvecklas så baljan bli rund, sen äter man allt okokt. Mycket gott!
I princip är alla trädgårdsärter variationer på samma tema, läs lite mer om dem på
Runåbergs hemsida
CITAT (buffy @ 10-06-2008, 06:28)

Varning för blötläggning, jag blötlade en hel påse i våras och alla ruttnade i jorden utom 2! Det luktade minst sagt illa + jag fick köpa nytt utsäde.
Sockerärtor klättrar gärna på t ex risiga kvistar som man beskurit bort från buskar, eller på höns- eller kycklingnät som man stagar upp genom att trä in pinnar i "maskorna".
Om de ruttnar så beror det oftast på att det är alltför kallt i jorden, då brukar de bli just som du beskriver. Och färra sommaren var det kallt .
Bara en liten kommentar till övriga inlägg; Det är baljorna man vill åt!!!
Alldeles spröda och frostigt krispiga, råa eller lätt kokta.MMMMmmmm....
evalarsson
14-06-2008, 14:46
Hej, ursäkta om jag också stjäl tråden, men jag har just en fråga om att skörda baljorna - mina baljor har börjat komma nu, men de blir så små? Ca 2-4cm och istället är det ärterna inuti som har vuxit. Jag trodde de skulle bli större än så?
Dessutom verkar de överlag ha stannat i växten (är nu mellan 10 och 20cm höga) och bladen liksom "torkar" och blir knastriga, vilket ju vanligtvis är tecken på för lite vatten, men jorden är fortfarande är fuktig. Har jag vattnat för mycket istället? De står i ett fönster med eftermiddagssol och får en skvätt vatten varje dag, ibland två gånger.
Jag hade stora problem med sorgmyggor ett tag i början men lyckades bli av med dem, har bara sett nån enstaka efter det. Kan de vara orsaken ändå tror ni?
Om någon har nån idé är jag mycket tacksam!
De torkad på grund att du ge dem mycket vatten, du kan sätta finger i marken och känna om det finns mycket fukt
Ska du inte vattna, eller kan du köpa hand apparaten som ska sticka i marken och vissa,
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.