Alexandra
24-08-2003, 20:24
vEM KÄNNER TILL PERSIKOTRÄDEN KIJOWSKA WCZWSNA OCH SOCZSTA? kAN DE ODLAS I ZON 3/4? vARIFRÅN KOMMER DE? POLEN, BALTIKUM ELLER RYSSLAND?
Ingrid på Västkusten
24-08-2003, 20:40
Hej Alexandra - det förstnämnda skall vara ryskt mig veterligen.
Komemr ett nyt ryskt persikoträd på svenska marknaden till våren - namn okänt men håll utkik. Mig veterlgin är desssa sorter itne krussjukeresistenta ( det förstnämnda).
Hälsar ingrid
PS Du har på Caps-locken vilken på Internet betyder att man skriker :-) omifallatt Du inte visste om det.
Alexandra
24-08-2003, 20:42
oj då ingrid - det visste jag inte! Jag kanske känner för att skrika, vem vet

Har du nån aning angående härdigheten? Det skulle vara kul att odla annat än sorten Frost (som jag är tveksam till).
Ingrid på Västkusten
24-08-2003, 20:46
Hej hopp,
Ja visst :-))) men av vad Du skrev lät det inte så ;-))
Detta träd såldes bl a av Rångedala här på V-kusten och vi har pratat om det på Gamla Forumet minns jag - minns också att det ev skulle odlats i Sibirien men minnet kan minnas fel med :-).
Den sorten som släpps i vår skall gå i högre zoner än Frost har små men attans goa frukter. Varför är Du tveksam till Frost? Iofs mitt stackars Frost är inte i backen ännu men en fin södervägg i sol å värme samt täckning så är det välan värt alla försök i Din zon. Jag vet itne hur lätt det kommer att bli att få tag i den här nya sorten vi får hålla ögona öppna.
Alexandra
24-08-2003, 20:58
Jo - Frost blommar så tidigt att blommorna fryser och då blir det ju ingen frukt alls! Jag har ingen varm södervägg att spaljera på- de väggar som finns är redan upptagna av staketdruvor

Jag känner ingen som har lyckats med just Frost i min zon. Sedan så bor jag väldigt nära havet och det blir en hel del kalla vindar..... Så även om det står zon 3/4 på kartan s kan läget vara mer utsatt än så....
Men jag tror att du Ingrid - och alla ni andra som bor i "tempererade" områden utan -eller med lite - barfrost kan ha stor glädje av denna sort.
Eva i Norrköping
24-08-2003, 21:45
Namnen låter mer polska än ryska, tycker jag!?
Ingrid på Västkusten
25-08-2003, 05:58
Javisst låter namnen polska men oftast ges namnen utav t ex den 'station' som uppförökar dem och som kan vara någe helt annat än ursprunget - men vad vet jag ;-) jag har ju enbart andrahandsinfo i alla fall.
Däremot det här med barfrost på våren - Alexandra - hur vore det med en ltien hjälp?
Polytunnel eller varför itne en sådan mackapär som man lan böja till ifårn Rättvisknuten med fiberduk, man lyfter upp den på dagen åsså ner på kvällen. Har Ni pollinerande insekter ute när Frost blomamr elelr är det för tidigt för dem med?
Man kan ju också göra en södervägg - om man har plats :-) bygga en liten mur med lecablock som ett monument i trädgården :-) behöver itne vara väldans brett å högt vara så den kommer igång i starten s a s,
just barfrost är ett av mina problem.
Funderar Ingrid
Magdalena
26-08-2003, 09:28
Som den polska jag är

måste jag rycka in och översätta namnen:
Kijowska= från staden Kijow
Wczesna= tidig
soczysta= saftig
Hoppas det hjälper!
Eva i Västerås
26-08-2003, 12:42
Jag hade ett Frost-träd, här i norra kanten av Västerås.
Det blommade så tidigt att jag fick pollinera själv när de inte frös bort, och frukten ruttnade i fästet, för de klarade inte vanliga blöta svenska höstar. Till sist gav jag upp, på 8 år fick jag sådär 6-8 frukter (i och för sig jättegoda).
Nu står där en stor praktfull vinranka istället, som ger 10-15 liter druvor per år.
Alexandra
26-08-2003, 16:16
Tackar för den intressanta informationen Magdalena!!!
Har nån provat de nya ??? sorterna Kijowska Wczesna eller Soczysta? Förresten hur utalar man de?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.