Christer i Falköping
06-06-2008, 11:45
Lovade ju bild på den.
Incarvillea zhongdaiensis. Jag köpte fröerna från Göteborgs botaniska för fyra år sedan. Sex plantor sparade jag till mig själv och av dem verkar en ha dött i vinter. Personligen ser jag ingen större skillnad mellan de olika incarvilleorna som vi kan ha i sverige, men tycker att de alla är vackra. Denna har dock mycket djupare färg än den vanliga rosenincarvillean.
Christer.
stennie
07-06-2008, 17:50
Har för första gången i år själv en Incarvillea..Vet inte varför jag inte har lagt märke till dom förut....
[attachment=19354:PICT0023.JPG]
lena:-)
07-06-2008, 17:59
Hm. en Inkarvillea har jag med men den älskar sniglarna som allt annat...I år har jag gämt undan den men hittade den idag så nu fick den en mer framskjuten plats, har den i kruka för att rädda undan den från snigeldöden.
Christer i Falköping
07-06-2008, 18:26
Tack och lov onte om sniglar här. Dessutom har de spanska rackarna inte hittat hit än.
Christer.
07-06-2008, 19:52
Jag köpte Incarvillean av en dam som bor bortåt Falköping åt Billinge-hållet..Det påstods vara från en Sibirisk expedition...
Christer i Falköping
07-06-2008, 20:08
Det finns ju många trädgårdsentusiaster i Falköpingstrakten, så sade hon det stämmer det säkert. Kul när man får lite info om ursprunget också.
Christer.
Stennie, vacker planta du har. Verkar som om du får fler blommor på din samtidgit i jämförelse med mina.
Christer.
07-06-2008, 20:30
Du Christer, vet du om Ewa Perzanowska Nästegården Sätuna, fortfarande ägnar sig åt trädgård och odling? ..hittar hemsidan men den har sett sån ut nu i flera år...
www.nastegarden.com
Christer i Falköping
07-06-2008, 21:01
Tror nog det, har inte hört av henne på länge nu.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.