Full version: Sticklingar av Kroton
Winnowill
Min mamma har en jättestor Kroton som hon har haft sen 70-talet men den åker på spinn med jämna mellanrum så det skulle kännas tryggt att kunna ta "backup" på växten, alltså ta en stickling. Enligt nån artikel i Svenskan skulle man skära loss en kvist bara och sätta ner i vatten. Det var inte så utförligt förklarat. Hur som helst gjorde jag så men den kvisten tappade ganska snart sina blad och verkar nu rätt körd.

Någon som har något bra tips på hur man kan få en avhuggen Krotonkvist att bli en duglig planta? Ska man beskära den på något speciellt sätt? Ska man kanske inte sätta ner den i vatten?
Kee
Det här vill jag också veta. Minns att jag sökte runt i ämnet men utan succé. Prövade därför utifrån eget huvud att ta en toppstickling och sätta i jord. Den höll ett tag men dog såsmåningom, inga rötter hade bildats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon