Full version: vallmoäng - skötsel
UNL
Hej!

Jag sådde för några veckor sedan kornvallmo i e slänt på vår tomt.
Planen är att det ska bli en vallmoäng då slänten är lite oländig att klippa och hålla fin gräsmatta.
Nu börjar de små komma upp så sakterliga i de rutor jag sått dem i. Det är altså bara rutor och runt dem är den befintliga gräsmattan och däri problemet.
De var gräsmatta men nu, då vi inte klippt den är det nästan äng och då med högt gräs, maskrosor i massor mm mm.
Hur göra?
jag funderar på att trimma runt rutorna för att de små ska få en chans att få lite sol, men hur blir det sedan. Vi kan ju inte trimma bort maskrosor mm senare år för då ryker väl vallmon också.
Jag hade inte denna bild i huvudet med vallmo konkurerande med gräs och maskros mm utan såg en annan bild, typ det man ser i dikeskanten med rätt dåligt med andra kraftiga växter utan vallmon sticker upp och det blir som ett rött fält.
Är det kanske för frodigt där jag satt dem.
Hur gör jag?
Kan jag få till en vallmoäng, gärna med andra ängsblommor men helst inte som en hög gräsmatta med maskrosor?
Ni som gjort liknande projekt, hur skötte ni området för att ge vallmon bästa förutsättningarna?
Heda
Jag skulle göra så här...

1.Gräv bort all gräsmatta där du vill ha ängen, ta en bit om året om det känns kämpigt.
2. Så eller köp eller gräv upp i diken tuvbildande gräs, kolla i flora efter vilka som är tuvbildnade om du tycker att det är svårt att se. Nu har du en bas med "perenner".
3. Så lite vete och korn och rågvete, det finns höst vete och höst korn (dvs de sås på hösten och blommar året efter, rågvete sås på hösten)...kolla med granngården om du kan få köpa någon liter...de brukar inte vara omöjliga..kanske finns det någon säck som har gått sönder, annars hör med bönder runt om kring i fall du känner några.
4. så blåklint och vallmo och kanske sommarslöja..lite lin är också fint!! Efter första sommaren (kanske nästa?) bör det sköta sig i stort sett själv. Hjälp till med sådden genom att gå och strö när frökapslarna har mognat...eller slå bara av ängen (med trimmer) när det ser "färdigt" ut.
5. lite ogräsrensning på våren blir det nog om du inte vill ha för mycket nässlor och annat som brukar fröså sig.

Själv har jag i år en liten (ca 4 m2) "äng" med vårvete, vårkorn, skruvlosta, ekorrkorn, harsvans, sommarslöja och vallmo. Jag älskar våra sädesslag (och alla sorters gräs!!) och har tuvor med rågvete i flera rabatter!! I höst ska jag så rågvete och höstråg...de höstsådda kommer i ax fortare. Men för mig är det ju enkelt, jag har spannmålsfält så långt ögat kan nå och känner alla bönder runt omkring...jag ber dem om en påse med utsäde...de brukar mest skratta och skojja om att (speciellt såna här år med torka) Karolina är den enda som har kornet snart i ax smile.gif

Lycka till!!
Bassam
korn- (papaver rhoeas) och pionvallmon (P. somniferum) är ettåriga.
De klarar sig inte av konkurrensen med gräsrötterna, utan du måste ta bort gräset just där du sår vallmon
obs: du gjorde fel från början och det är jätte svårt nu, men du kan omplantera dem på lådor som ligger Soligt och har varmt är att föredra, porös, humus- och näringsrik jord, när blir dem starka du kan tillbaka de till marken.
Lycka till ;H: Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon