Full version: Vill skaffa ankor
Thalassa
Jag och min sambo funderar på att skaffa ankor och jag har därför några frågor som jag undrar om någon här kan svara på.

Den första gäller det här med förökningen. Vi vill bara ha sällskapsankor, några stycken (5-10) som sällskap, inte som mat eftersom jag är vegetarian. Går det bra då att bara skaffa honor, eller behövs en hanne också? Om man skaffar bara honor och en hanne, hur många ungar blir det då per år ungefär? Hur förhindrar man inavel, om man skaffar honorna och hannen från olika ställen, måste man sedan sälja alla ungar eller undviker de inavel själva? Om man vill ha olika sorters ankor, t ex myskankor och vanliga ankor, kommer då ankor från olika sorter att para sig med varandra, eller föredrar de sin egna ras?

Vad det gäller själva djurhållningen så har jag nog ganska god koll på den, att de måste ha vinterhus, tillgång till en damm etc. Mina frågor gäller alltså mest hur man håller ankbeståndet i schack. Någon som erfarenhet av det?
Fenja
En lagom stor flock är 4-5 honor per hane. Om du tar undan äggen så blir det inga bäbbar och ankorna mår inte dåligt av det heller. De värper ju inte året om som höns utan mest under de ljusa årstiderna. Äggen går bra att använda som höns ägg.
De kommer att para så att det att blir inavel om du inte förhindrar det genom att till exempel byta hane varje år. De parar sig hejvilt mellan raserna så vill du ha rasrena ankor så bör du kanske hålla dig till en ras. Svensk Blåanka är min favorit. Svenska Gulanka är också kul, sedan finns det en del raser som främst hålls som köttdjur på grund av storleken Aylesbury, Rhone med flera.
Vingklipper du dem så håller de sig på marken och det går bra att hängna med lågt kycklingnät. Ohängnat så vandrar de en del och är förtjusta i att rota runt i rabatter, mina älskade violer...
Om du köper småankor så kommer de att präglas på dig och följa dig som hundar så långt de kan. Ankor är urtrevliga djur!
Lycka till!
Fenja
Piccante
Jag vingklippte aldrig mina ankor men flög gjorde de katastrofdåligt ändå laugh.gif Tamankor är inga graciösa flygare direkt. Ankor lägger inte ägg året om som Fenja skrev utan brukar lägga ägg periodvis. De första äggen på våren kommer när det börjar bli ljust men nödvändigtvis inte varm! Jag hade ankor som ratade redet inne och ville lägga äggen ute i ett rede i gräset istället men det blev för kallt för äggen så det utvecklades aldrig. Så vissa ankor ser till att det blir naturlig födelsekontroll. Annars är det jättemysiga djur att ha.
Thalassa
Tusen tack för svaren. Självklart är det så att om man plockar undan äggen blir det inga kycklingar, ällingar eller vad det nu heter. Det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv whistling.gif

Då blir det nog kanonbra med en hane och fyra honor. Jag tror att det blir blandade sorter, det spelar ju ingen roll om vi ändå inte ska ha småttingar. Jag har fallit för kejsarankor pga deras roliga frisyr så någon sådan blir det nog.

Dock ligger hela ankprojektet lite i framtiden för just nu bor vi i stan, men vi ska flytta ut på landet. Jag bara förbereder mig så att jag vet vad som krävs när det blir dags. Om allt går i lås kommer ankorna att få bo på en egen ö, vi tittar nämligen på ett hus med strandtomt vid en lugn och stilla å. Så då borde rabatterna vara skapligt säkra i alla fall, dvs. om de inte simmar över till dem, det är bara typ 2 m brett med vatten flirting.gif

En ny fråga bara, om man vill äta äggen, kan de då finnas en hanne med i spelet? Man brukar väl inte äta befruktade ägg?
*Stintan*
Jodå det går utmärkt att äta befruktade ägg. Man får skatta redena varje dag dom perioder ankorna värper. Det är ju samma om man har höns + tupp. Bara att se till att det inte blir några ägg kvar att ruva.
KURT
Befruktade ankägg med halvgågna foster (ruvade 16-20 dagar) är ju annars en läckerhet i stora delar av Asien, det har lite olika namn i olika länder men Balut är ett vanligt namn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Balut

http://www.youtube.com/watch?v=RXucin9iIaE
Jan Lindgren
Hej!
De flesta tamankor är usla ruvare så det blir inga ankungar ens om man låter äggen vara kvar. Myskankor som är en annan art än vanliga ankor ruvar dock mycket bra. Tänk på att ankhonor är högljudda så du kanske bara ska ha hannar. Myskankorna är tysta och jag tycker att de är lugnare och lättare att tämja. En kul ankras är löpankor. Ankornas clown.
MVH
Jan Lindgren
Thalassa
Löpankor verkar roliga, springer de verkligen omkring på rad ofta?

Myskankor verkar också trevliga. Jag kan som sagt tänka mig en mix av ankor, men är det någon ras som någon vill avråda från?

För mig som är vegetarian låter ägg med foster verkligen motbjudande. Ska det ätas ägg så blir det sambons uppgift. Men om man hämtar ägg varje dag så borde det ju inte vara någon fara då, dvs. om det finns några ägg att hämta.

Främsta syftet med ankorna är att det vore trevligt och kul med extradjur. Vi har funderat på får också men tror att det är ett för stort jobb att ta på sig. Ankor verkar mera lagom och praktiskt. Sedan tidigare har vi nämligen två ocikatter och att hålla de nöjda och sysselsatta är nästan ett heltidsjobb det flirting.gif

Jan Lindgren
Hej!
Strunta i fåren. De bräker jämt. Skaffa ett par lamadjur istället. De är de gulligaste och trevligaste husdjur man kan ha.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon