Full version: Massor av starar!
Lilla Selma
Är det någon som vet om det är ovanligt mycket starar i år? Eller är det så att de flyttat till våra trakter just i år - och att andra har ovanligt lite starar? Vi brukar knappt ha en enda stare och i år är det stoooora svärmar som skriker och lever loppan hela dagarna bland (och uppe på) korna i hagen...

Undrar Selma
Bettis
Låt dem vara, dom försvinner snart. Ibland kan dom samlas i grupp´, sedan drar dom vidare så ha det så trevligt så länge dom är där...
CillaM
Jo men faktiskt. Jag har tänkt lite på det också. Först på våren ser man mängder av dom och sedan brukar de vara puts väck. Men i år ser jag dom fortfarande och det rejält många också.
Lasse Lasse Liten
Asså stararna, så himla cooola!! Nu i början på juni har de flygträning med sina ungar, å det går med en jäkla fart! Vi har något mera stare än normalt, men det beror förmodligen enbart på att jag i år har fler starholkar på tomten...
Vilka fåglar flaxar mer träffsäkert med vingarna än stare? Det är lite pilotvarning på dom. coolgleam.gif

En annan fråga om stararna, i vilka länder är det som dom fångas och serveras på restaurang? Har hört sådana elaka rykten nämligen, dessa stämmer eller va??
zaaritha
Inte så trevligt när de invaderar biggarråer o körsbär o klarbär! angry.gif
Lilla Selma
Häftigt med flygträning i överljudsfart! coolgleam.gif Jag har inget emot att ha dem här, vi har inga körsbärsträd.... Undrade bara över förändringen i luftrummet här hemma... Som sagt, så brukar vi inte ha några starar alls annars cool.gif .

Varma sweatingbullets.gif hälsningar från Selma
KURT
CITAT (CillaM @ 06-06-2008, 20:54) *
Jo men faktiskt. Jag har tänkt lite på det också. Först på våren ser man mängder av dom och sedan brukar de vara puts väck. Men i år ser jag dom fortfarande och det rejält många också.

Ja först kommer de hit och skall etablera revir, sedan är de fullt upptagna med ungarna, och nu har de fått ut sin enda kull och har semester!
CillaM
Får de inte en andra kull? Med tanke på hur snabbt de är klara med den första så vore det logiskt med en 2:a
KURT
I England och på kontinenten får de två kullar, men i Sverige är det (ännu) sällsynt. Förutom att föda upp ungarna skall fåglarna också hinna med att rugga och byta fjädrar, jag hittade en intressant jämförelse mellan staren och koltrasten. Koltraten kan få ut upp till 3 kullar, men å andra sidan investerar den inte mycket energi på ungarna när de väl blivit flygga - lite olika strategi:

http://home.swipnet.se/~w-48087/faglar/mat...pp/sturnus.html
CillaM
CITAT (KURT @ 07-06-2008, 17:37) *
I England och på kontinenten får de två kullar, men i Sverige är det (ännu) sällsynt. Förutom att föda upp ungarna skall fåglarna också hinna med att rugga och byta fjädrar, jag hittade en intressant jämförelse mellan staren och koltrasten. Koltraten kan få ut upp till 3 kullar, men å andra sidan investerar den inte mycket energi på ungarna när de väl blivit flygga - lite olika strategi:

http://home.swipnet.se/~w-48087/faglar/mat...pp/sturnus.html

Väldigt intressant Kurt! Man lär sig hela tiden smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon