Full version: Kronärtskockor
Maja N
Jag har i år sått kronärtskocka för första gången, sådde dem i vintras. Nu har de vuxit och blivit små plantor som ska planteras ut. Har ni odlat kronärtskocka? Skulle jättejärna höra lite om era odlingar! thanks.gif Har ni några tips för hur de vill ha det eller speciella saker att tänka på?
rosita
Jag har också sått kronärtskocka för första gången, de står nu planterade i köksträdgården. För ett par år sedan köpte jag en planta som skulle vara vinterhärdig, Herrgårds kronärtskocka, men den dog under den kalla vintern som följde. Jag har för mig att de vill ha mycket gödning, jag grundgödslade med hönsgödsel i våras och när jag planterade dem grävde jag ganska stora hål, som jag fyllde med kogödsel på påse. De vill ha ganska mycket och jämn bevattning. Ofta får man svarta löss på plantorna och dem spolar jag bort med vattenslangen, så hård dusch-stråle som plantan tåler. Skörd får man antagligen i augusti-september.

kronärtskocka 2008.jpg

Lycka till med dina skockor!
Maja N
Mina skockor, som har stått svalt, ser lite små ut tycker jag. Har lite svårt att föreställa mig att de skulle kunna ge ätbara skockor till hösten ..... Hur ser era plantor ut nu? Är jag för sen med att plantera ut dem?
skogstroll
jag sådde i våras några frön men de klarade sig inte tyvärr så nu har jag köpt två plantor som jag planterat ut, de är sådär 2-3 dm höga smile.gif
emmapemma
Jag sådde Green Globe till förra sommaren. Det övervintrade oskyddade i pallkragen där de stod, så nu är plantorna redan jättestora! Orkade inte så nytt denna säsong, för det var en hel del pyssel med kockorna, dessutom blev jag inte imponerad av smaken (men min dotter älskade dem!)
skogstroll
Nu har jag köpt frön till 'Violet'. De ser så tjusiga ut tycker jag. Vill mest ha dem för att de är så fina, fast sambon tycker det är gott. Hoppas det går bättre än förra gången. Tacksam för så-tips om nån har smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon