tänkte fixa nån klängväxt på en vägg som ligger mot söder, men så hörde jag att dom kan förstöra väggen och det verkar ju inte så kul. hur funkar det är det stor risk eller vad ?
DragonLady
06-06-2008, 22:12
Om du har en spalje med distanser mot väggen så går det alldeles utmärkt, då kan du också lossa den när du ska måla om väggen
CITAT (joz @ 06-06-2008, 22:03)

tänkte fixa nån klängväxt på en vägg som ligger mot söder, men så hörde jag att dom kan förstöra väggen och det verkar ju inte så kul. hur funkar det är det stor risk eller vad ?
Välj en växt som inte klättrar med sugrötter, t ex murgröna, för de fördärvar underlaget. Däremot clematis, kaprifol och andra som bara slingrar sig upp går bra att ha på en spaljé som sedan bara kan böjas undan.
CITAT (DragonLady @ 06-06-2008, 23:12)

Om du har en spalje med distanser mot väggen så går det alldeles utmärkt, då kan du också lossa den när du ska måla om väggen

hade funderingar på blåregn, borde väl passa i söderläge zon2 ? hur är den mot träpanelsen som sitter på väggen ?
DragonLady
06-06-2008, 22:53
Ja den suger inte fast i väggen utan den får du binda upp på spaljen, men det blir som ett träd när den blir större så det kan bli jobbigt att komma bakom den då.
CITAT (DragonLady @ 06-06-2008, 23:53)

Ja den suger inte fast i väggen utan den får du binda upp på spaljen, men det blir som ett träd när den blir större så det kan bli jobbigt att komma bakom den då.
kanske ska välja någon annan då ? läste att man måste sköta den rätt och klippa den för att den ska växa.
DragonLady
06-06-2008, 23:11
Klematis är ju fint annars, eller varför inte prova en vindruva så har du ju egna druvor också
CITAT (DragonLady @ 07-06-2008, 00:11)

Klematis är ju fint annars, eller varför inte prova en vindruva så har du ju egna druvor också

om man har spalje kommer blåregnet att krypa in i träpanelen på väggen ändå ?
klematis tål väl inte söderläge med sol hela dagarna ?
DragonLady
08-06-2008, 20:34
Det är det att blåregnet blir som ett träd med tjock stam o tjocka grenar o då är spaljen inte så mobil längre om du förstår hur jag menar, det blir svårt att komma bakom för att måla.
Andra klätterväxter som typ clematis beskär man ju o kan också klippas ner till en halvmeter om det skulle behövas.
Jag hade nog satt en clematis samt en klätterros som matchar varandra färgmässigt.
Här är ett visserligen gammalt blåregn men du kanske ser vad jag menar med tjocka grenar.
Ezereht
08-06-2008, 22:26
hmm klematis vill väl ha sol? I alla fall på bladen och blommorna, bara inte på rothalsen. Mina har trivts bäst i full sol, i halvskugga har dom surat.
Andreas1974
22-06-2008, 12:21
CITAT (DragonLady @ 06-06-2008, 23:12)

Hej! Jag bryter in här med en detaljfråga om distanserna... (med anledning av en spalje som nu behöver komma ut lite längre från väggen). Vad använder man lämpligast? Har ni sågat till egna brädbitar som distanser eller finns det prefabricerade och i så fall var? Bildexempel välkomna om ni har något trevligt och välfungerande.
M.v.h. Andreas
CITAT (Andreas1974 @ 22-06-2008, 13:21)

Hej! Jag bryter in här med en detaljfråga om distanserna... (med anledning av en spalje som nu behöver komma ut lite längre från väggen). Vad använder man lämpligast? Har ni sågat till egna brädbitar som distanser eller finns det prefabricerade och i så fall var? Bildexempel välkomna om ni har något trevligt och välfungerande.
M.v.h. Andreas
jag köpte vanligt VP rör 16mm/3m 12.- på jula. 140mm golvskruv på bauhaus ~50.- för 10st eller nåt sånt. finns längre/kortare skruv också om du vill ha olika längd på distanserna.
Andreas1974
23-06-2008, 16:12
Vanliga VP-rör... Något slags plast alltså (jag vet inte vad VP betyder och känner inte till begreppet).

Ett VP-rör är en sorts plaströr som man egentligen använder till fasta elinstallationer, elektriker drar elkablar i väggarna genom dem.
Skruva in ett par långa skruvar både högt uppe och långt nere på spaljéns baksida, trä kapade bitar av VP-rör över skruvarna så har du på ett enkelt sätt fixat distanserna mellan vägg och spaljé.
För min egen del så tycker jag att det blir finare om man använder egenhändigt tillsnickrade träklossar i stället.
Här en bild på en spaljé (med trädistanser) som min man gjorde förra sommaren:
Andreas1974
24-06-2008, 15:03
Stort tack för förklaringen, Betty!
Och för de två bilderna (som kanske säger mer än 2000 ord)!
Jag håller med om att trä är betydligt mycket vackrare. Sitter det ett vinkeljärn på ovansidan och ett på undersidan av dina trä-distanser, eller hur har ni fäst dem i väggen?
M.v.h. Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.