Ezereht
07-06-2008, 00:04
har planterat det här tunaplommonet nydligt, ska jag korta in grenarna något?
Nej låt det behålla all blad- och grenmassa till dess det stått i backen en eller två växtsäsonger. Håll gräsmatta borta över rötterna i en ganska vid cirkel, plantera ev något annat skuggande där. Enkelt nu är att så i gröngödslingsfrö. Sätt dig skydd mot hare och rådjur på stammen. Håll vattnat, ca 20 elelr 30 liter stödvattning i veckan.
Ezereht
07-06-2008, 11:02
gräset är borta och jag har lagt på barkmull i en cirkel. Jag vattnar, men nu har det börjat ploppa upp sorgmyggor :/
Vad ska man sätta so gröngödsling? Klöver helst inte, jag rensar bort klöver hela dagarna, det är överallt här.
Du kan så i det som kallas gröngödsling och som finns i fröpåse i de flesta trädgårdsbutiker. Där ingår visserligen blodklöver, men den sprider sig inte som röd- och vitklöver gör.
Alternativt så sår du i hongunsfacelia. En vacker växt som blir låg om jordförhållandena är magra eller torra, och ca 50 cm om det är bättre. Skuggar dock inte jordytan lika bra som gröngödslingsblandningarna, som också ofta innehåller honungfacelia.
Allt örtartat är bättre än gräs, men det är i början bra att hålla sig till ettåringar så att man inte börjar tveka att luckra området. Buskkrasse ger mycket skuggning, är en bra indikator på när det är för torrt och ger mycket tillbaka när man myllar ned de vissnande växterna. Ärtväxter ger också mycket tillbaka, men då gäller det att också låta jorden behålla ärtskidorna vilket åtminstone jag tycker är lite svårt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.