Ezereht
07-06-2008, 00:22
Har två äppelträd som har fått otrevliga skador på barken. Vad kan man göra? Är dom "doomed" ?
Här är ena trädet:

Och det andra:
Första trädet: Troligtvis kört, ja. Skadan ser ut att vara ganska djup nästan runt om, vilket fungerar som en ringbarkning. trädet kan utveckla sina blad under ett, kanske till och med två år, sen sedan har roten inte mer energi och trädet dör.
Skadan ser underlig ut, som om någon skurit på ena sidan med en vass kniv. Harar brukar ringbarka så här men tandriven saknas. Om trädet stått för djupt eller fått jord eller gräsklipp upp på stammen som tagits bort kan det också likna, men inte helt. Vat du vad som skett med trädet?
Andra trädet: underlig skada som trädet klarar av så länge det inte har andra problem (som torka t ex) och så länge skandan inte ökar. Ser ut som kemisk påverkan utifrån, vilket ändå är osannolik. Liknar inga av de virus- eller bakteriossjukdomar jag känner till och inte heller svamp. En kläm- eler tryckskada vid tranmsporten kanske? Vet du vad som skett?
Ezereht
07-06-2008, 11:07
Nej jag vet inte vad som kan ha hänt :/ Det är 2½år sedan träden planterades av världens mest oseriösa företag. Det är mycket man får ordna i efterhand på grund av deras slarv. Har aldrig sett kaniner eller harar här, inte heller rådjur. Råttor finns det, men inte på just våran gård, vi har en duktig katt.
Ezereht
07-06-2008, 11:48
Har en till fråga om skada på ett träd. Det här trädet är på min sons dagis, där det kan gå lite tufft till ibland. Är det en "dödlig" skada, eller kommer trädet fixa det?
Nu ser ut att de har inte problem de har bara mekaniska problem, men du ska hela tiden kolla på skadad området och ta bort alla svamp eller virus eller bakterie som det är lätt för de att attackera just nu, om du ser att trädet börja vissna, du kan bygga transport bron, över skadad området, om du vill bara skriva och jag kan förklara till dig hur du kan bygga transport bron,
Lycka till, H:Bassam
CITAT (Bassam @ 07-06-2008, 11:49)

Nu ser ut att de har inte problem de har bara mekaniska problem, men du ska hela tiden kolla på skadad området och ta bort alla svamp eller virus eller bakterie som det är lätt för de att attackera just nu, om du ser att trädet börja vissna, du kan bygga transport bron, över skadad området, om du vill bara skriva och jag kan förklara till dig hur du kan bygga transport bron,
Lycka till, H:Bassam
Tror du verkligen att det är realistiskt att någon som inte ympat tidigare ger sig på att göra bryggympar? I detta fall dessutom under marknivå!
Hej !!
Jag tycker det ser ut som att det har suttit ett gnag skydd där för länge samt att man har varit lite ovarsam med gräsklippan. Svar på din andra fråga så kommer trädet att valla över såret med tiden.
Den senaste bilden: Ingen fara om trädet har tillväxt, dvs blir stödvattnat med 20 liter i veckan och inte har gräs över rätterna.
Längsgående skador som dessa vallar över innan rötsvamp och andra gjort större skada - om trädet har tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.