Full version: bruna fläckar
lissa
Min okända ros föddes från frön i våras , och nu har den fått bruna fläckar på bladen som ni ser på bilden. Bladet är mjukt eftersom det är så ungt, och fläcken är lite torrare men mjukt samtidigt. Tittade med en stark lupp, men såg ingenting som verkade misstänksamt.
Jag gjorde frågan på ett annat ställe i forumet, men ingen svarade, och då kom jag på att det här måste vara rätta stället för en sån fråga. Hoppas att ni kan hjälpa mig smile.gif
[attachment=19331:DSCN6803.JPG]
svennis
Hej! Förstår att du är orolig.
Tycker först att det är något kryp som varit framme.
Lite näring kanske, gardera mot näringsbrist. Lite av krukväxtnäring.
Försiktigt!
Jag födärvar mer rosor med för kraftig jord.
Det kommer nya blad igen. Plantan ser ut att vilja överleva. smile.gif
Bassam
- den heter Rose rust som orsak av svamp som heter (Phragmidium mucronatum) vad du ska göra:
1 ta bort alla skada delar och bränna dem.
2 kan du vattna med ( Binab ) som kan köpa från vanliga mataffären.
3 finns någon bioligiska metoden, men de är dyra om du vill namn på dem kan du skriva.
Lycka till, H: Bassam
Christina i Taxinge~
Jag tycker inte dina fläckar ser ut som rosrost.
När jag sett rosrost har den varit skarpt orangefärgad och suttit på stammar och bladens undersida.

Kanske kan det vara nån slags brännskada....?
Eller sugskada - nån insekt suger ur bladsaften.

Hursomhelst tror jag att rosen reder ut det hela!

Villd du hjälpa den kanske du kan spruta lite såpvatten - det gör ingen skada iaf.

lissa
Tack alla för era svar, hoppas innerligen att det inte är rosrost, för då skulle det bli svårt med att hitta medlen som Bassam föreslår.
Men...jag tog bort dom bladen...tog en dubbellupp och gjorde ett par bilder genom luppen ( och det är ett bra tips om man vill komma närmare än vad en macro kan ge, otroligt faktiskt) och såg som ni ser något pyttelite genomskinligt som inte rörde sig ur fläcken. Tog en synål och klämde på den, och då kom lite vätska ut..
Jag kände mig som en lab-expert, för spetsen på nålen säg ut att vara riktigt tjock genom luppen, dvs större än det genomskinliga som troligtvis var ett ägg...men dom andra bladen hade ingenting alls under..
Hoppas att det BARA är ägg, så att det inte är en kombination med annat..
Tror ni att det räcker med såpan ?? Ska man skölja bort den efter ett tag, eller kan den vara kvar ??
Tack för svaren och förslagen ni gav mig, hoppas att ni kan svara på dom nya frågorna också, för om den fortsätter att leva kan den kanske om några år göra så här rose.gif
[attachment=19399:DSCN6830__Small_.JPG][attachment=19400:DSCN6836__Small_.JPG]
Man ser det vita ägget (?) på den vänstra bilden, på vänstra sidan precis ovanför den andra bladnerven uppifrån räknat..
På det andra ser man hur det verkar var utsuget cellvis...tror jag, för jag vet ju inte hur rosten ser ut, men det fanns inget "ägg".
PS, den svarta texten är ca 1mm hög !! så som ni ser fungerar luppen bra, för dom första korten tog jag med macro, och skillnaden är ju stor..
Christina i Taxinge~
Ja, det är säkert nån ohyra som gett de bruna fläckarna.
Hur stor är rosen - står den i kruka?
Om den är hanterligt stor, så ta en duschflaska och spraya bladens fram & baksida med mild såpa- eller diskmedelslösning. Låt stå i skugga och skölj senare av den med rent vatten genom att duscha den med duschflaskan.
Kanske ska du göra om proceduren efter en vecka för att gardera dig mot återfall eller håll koll på baksidan av bladen för att se om fler objudna gäster dyker upp.
lissa
Den kanske är runt 15 cm och väldigt ranglig, alldeles nyfödd, den kom upp i mars, och jag trodde först att det var jordgubbar..Jag är jätteglad att den kom upp, för fröna är oersättliga, och nu är jag lite orolig för att några oinbjudna flygfän ska ta död på den..
Jag har ingen aning om hr man sköter den, inte heller helt säker på om det är en röd klätterros eller en törnros som fanns på tomtgränsen. För mig gör det detsamma vilken ros det är, dom är så vackra och för med sig sentimentalt minne vad det än är.
Tack för rådet om hur den ska sprutas. Gör det något om medlet rinner ner i jorden också ? g.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (lissa @ 08-06-2008, 19:28) *
Gör det något om medlet rinner ner i jorden också ? g.gif

Nej

lissa
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon