Tack alla för era svar, hoppas innerligen att det inte är rosrost, för då skulle det bli svårt med att hitta medlen som Bassam föreslår.
Men...jag tog bort dom bladen...tog en dubbellupp och gjorde ett par bilder genom luppen ( och det är ett bra tips om man vill komma närmare än vad en macro kan ge, otroligt faktiskt) och såg som ni ser något pyttelite genomskinligt som inte rörde sig ur fläcken. Tog en synål och klämde på den, och då kom lite vätska ut..
Jag kände mig som en lab-expert, för spetsen på nålen säg ut att vara riktigt tjock genom luppen, dvs större än det genomskinliga som troligtvis var ett ägg...men dom andra bladen hade ingenting alls under..
Hoppas att det BARA är ägg, så att det inte är en kombination med annat..
Tror ni att det räcker med såpan ?? Ska man skölja bort den efter ett tag, eller kan den vara kvar ??
Tack för svaren och förslagen ni gav mig, hoppas att ni kan svara på dom nya frågorna också, för om den fortsätter att leva kan den kanske om några år göra så här

[attachment=19399:DSCN6830__Small_.JPG][attachment=19400:DSCN6836__Small_.JPG]
Man ser det vita ägget (?) på den vänstra bilden, på vänstra sidan precis ovanför den andra bladnerven uppifrån räknat..
På det andra ser man hur det verkar var utsuget cellvis...tror jag, för jag vet ju inte hur rosten ser ut, men det fanns inget "ägg".
PS, den svarta texten är ca 1mm hög !! så som ni ser fungerar luppen bra, för dom första korten tog jag med macro, och skillnaden är ju stor..