Blackelvira
07-06-2008, 09:00
Jag har en akut brist på krukor till mitt växthus. Har varit och lånat (stulit) av min mamma,svärfar och pappa men nu hittar jag inget mer. Vart än jag åker tittar jag efter hinkar och kärl. Igår var jag till min blomsterhandlare för att kolla efter billiga stora krukor men kom därifrån med mer plant och ett olivträd som också kommer att behövas planteras om.Mitt storhetsvansinne har inga gränser. Mer,Mer Mer.
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2008, 09:13
Tips: man kan ibland hitta något att odla i på loppisar det går ju utmärkt att odla i paperskorgar, gamla backar från Ikea och dyl. bara man gör dräneringshål i dem. Det kanske inte alltid är så vackert men växterna verkar inte bry sig.
Fru fet
07-06-2008, 11:44
Tja, ja köpte som sagt murarhinkar då, på Silvan, för en billig penning. Inte så snygga men funkar bra (om man nu dränerar ordentligt då..) och kostar en fjärdedel eller mindre än riktiga odlingshinkar (som ju ser likadana ut). Tycker att krukor är så tunga att hantera när man skall fylla, tömma och bära dem, fast för prydnadsväxter har jag ju krukor och inte hinkar förstås.
Har ett par år odlat luktärter i gamla kopparspänner inköpta på auktion, det var riktigt snyggt!
jenny
Kolla med kyrkvaktmästarna, de brukar ha massor som det skänker bort eller säljer för en billig penning.
Mvh
Fenja
Blackelvira
07-06-2008, 19:06
Jag har varit på loppis i dag men det fanns ingenting i hinkväg men jag gjorde en massa andra fynd (skräp) .
Preussen
08-06-2008, 20:58
jag får 18 liters hinkar från en falafellkiosk i närheten där jag bor. kolla annars i charkdisken odyl
Blackelvira
08-06-2008, 21:44
Jag har redan varit på "alla" våra matställen och till vår ICAbutik och frågat.Nada,fanns inget,fler har tänkt på det före mej.
Mu i myllan
09-06-2008, 11:17
Restauranger får smörgåsgurka, sylt och sill i hinkar. Kolla med dem. De går direkt till återvinning. Coop säljer anars 10-litershinkar för 10-20:-/st Borra ett par hål 2 cm från botten, grunda med Leca och så får du en vattenreservoar också
aqualis
26-06-2008, 11:21
Hej Blackelvira
Använd vanliga plastkassar. Dom rymmer ca 20 liter och det räcker för flertalet plantor. Som dränering räcker ett litet lågt placerat hål.
Till hösten kan du avvända dem som vanligt till soppåsar, det enklaste sättet att bli kvitt dem efter säsongen. Tycker du att det ser fel ut så sy överdragspåsar av grön marktäckväv. Den ruttnar inte och kan användas många gånger.
Själv har jag sytt påsar till de största blomkrukorna för att lättare kunna flytta ut/i krukan plantan vår och höst samt vid byte av jord.
De plantor som jag sätter ute på friland under sommaren håller på så sätt även rötterna innanför påsen så skadorna på rotsystemet blir minimala när jag tar in dem igen.
Med vänlig hälsning
Blackelvira
26-06-2008, 11:24
Otroligt smart. Det ska jag komma ihåg till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.