Jan Lindgren
07-06-2008, 12:27
Hej!
Varför finns det bara fruktträd i svenska plantskolor? I andra länder finns de också som fruktbuskar. En buske är billigare i inköp och bör ge skörd snabbare. Visserligen kan man inte köra en trädgårdstraktor under en buske eller sitta i skuggan under fruktbusken men som gamling måste det väl vara lättare att plocka från en buske än ett träd.
Skulle man inte kunna göra en friväxande häck av äppelbuskar eller plommonbuskar? Då skulle man få plats med betydligt fler sorter i trädgården.
På våra nya äppelträd kommer det tre till fyra skott från ympen. Jag tänker låta alla växa ut istället för att dra upp en stam.
Är det någon som har erfarenhet av fruktbuskar så berätta.
MVH
Jan Lindgren
Snigelhatare
07-06-2008, 16:04
Jag har gett bort en körsbärsbuske i present en gång. Kanske hette den Stella. Jag har aldrig ägt någon själv så jag har ingen erfarenhet av dem.
Fast det kanske är bär förstås och inte frukt.
Det måste ju också finnas härdiga grundstammar i buskform, och Sverige och norden är en liten marknad för att testa och utveckla nya sorter.
Jan Lindgren
07-06-2008, 17:11
Hej Kurt!
Jag har använt B9, A2 och MM106. Det borde gå att göra buskar med alla. Ympen sitter ju ganska långt ner och tar man inte bort grenarna nedtill så borde det ju bli en buske.
MVH
Jan Lindgren
alkanen
07-06-2008, 23:48
Jan, var köper du rotstock? Jag är har tänkt göra ett par dvärgäppelträd och letar efter M.27, men har ingen aning om vart jag ska vända mig eftersom jag är helt ny på sånt här.
Jan Lindgren
08-06-2008, 21:12
Hej!
Jag har köpt mina grundstammar på Rögle Plantskola. De är grossister så jag vet inte om de säljer alltför små kvantiter. Jag har en tendens att göra saker i stor skala så jag köpte 500 grundstammar. Gör man tillräckligt många så får man snabbt erfarenhet.
MVH
Jan Lindgren
alkanen
12-06-2008, 21:39
Oj, 500 stycken var lite mer än jag hade tänkt mig =)
Kikade lite på Rögle, och de verkar tyvärr inte ha M.27 hursomhelst =/
Hur hinner du med att göra något med 500 rotstockar innan de dör förresten? Det måste ju ta evigheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.