Jag har flera krukväxter i vardagsrumsfönstret, har ex två paraplyaralior som dricker jättebra och två garderobsblommor som dricker upp sitt vatten på 10 min.
men sen har jag en prickblad och två bönträd, och om man häller vatten på deras fat så dricker de kanske några droppar men inte mer! (jag väntar 30 min)
Dessa är dock jättetorra i jorden så jag tycker de borde behöva ha vatten?
Varför dricker dom inte som dom andra gör?
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2008, 13:15
Det kanske är sämre torv i de krukorna som inte suger vatten, det är ju inte rötterna som suger upp rötterna utan torven i krukan och billig torv som torkat ut suger vatten ganska dåligt.
menar du kanske att jag ska plantera om dem med ny jord? eller kan man köpa ny torv?
det kan inte hjälpa och "dränka" jorden en gång, alltså verkligen vattna igenom jorden helt?
Köp ny jord som inte är så torvig. Den billiga jorden är torvig och ingen speciell hög kvalitet på. K-jord är den bästa för inomhusväxter.
I en del jordar har jag märkt att jag måste vattna igenom ordentligt uppifrån först, och sen låta den ta upp från fatet vad som har runnit igenom. Ibland tar det jättelång tid innan vattnet öht rinner ner i jorden, och speciellt i såna siruationer brukar jag vattna igenom uppifrån ett par gånger, och sen får den dra ordentligt från fatet innan jag tar bort resten av vattnet på fatet..
Nu när jag har läst dom andra svaren inser jag att det förmodligen är en dålig torvjord jag har, men har också märkt att när jag väl har fått den att suga upp vattnet, så behåller den jorden fuktigheten längre..men som sagt, det tar tid...
mamamaggan
12-06-2008, 03:31
När mina växter känns så där torra ställer jag dem i en plastskål med vatten , vattnet får ju naturligtvis inte gå över krukkanten . Där får de stå tills jorden känns fuktig på ytan , då vet jag att de fått ordentligt med vatten. Det kan ta betydligt mer än en halvtimme beroende på jorden.
Vattnar nästan alla mina krukväxter på det sättet, då är jag säker på att de får tillräckligt med vatten.
tack så mycket alla för era svar!
Ska plantera om dem med bättre jord och lite större kruka, för de har börjat sloka så det är
verkligen akut nu! har dock vattnat igenom dom ordentligt som någon nämnde och låtit dom stå
och dricka vatten i ca en timme. Det hjälpte lite.
mammamaggan: hur ofta sänker du ner dina växter i vatten och vattnar dom så?
tycker det är så svårt att bedöma när de är torra eller för torra.
mamamaggan
12-06-2008, 11:55
Gör det när de är torra , så beroende på värmen så blir 2 - 3 gånger i veckan för vissa , de törstigaste.
Även om jag inte är mamamaggan

så kan jag råda dig att ta en smal trä pinne ( typ grillspetts pinne) och sticker ner den djupt i jorden, när du sen drar upp den igen ser du hur jorden som har fastnat ser ut...om den är snustorr fastnar ingen jord alls....
mamamaggan
12-06-2008, 20:15
Smart Lissa!
Jag rationaliserar mitt blomvattnande och vattnar flera krukor på en gång. Har stora plastbackar där jag ställer ner de torra växterna och så häller jag vatten i botten på backen.
Har mina frösådder i sådana plastbackar också , enkelt att vattna de små krukorna underifrån då.
Om man misstänker att en växt i kruka, ute eller inomhus, inte slörpar i sig vatten ordentligt, så tycker jag det enklaste sätter är att fylla en hink med vatten och sedan trycka ner växten med kruka under vattnet. Bubblar det ordentligt så betyder det att det är mer torrt än blött i krukan.
Det där med plastbackar låter perfekt, och det går ju så mycket fortare om man kan ta flera på en gång, och att du dessutom fixar frösåddernas vattning i samma kärl , och på samma sätt, DET är smart..
Mitt problem där är platsbrist, så jag får stå ut med det gamla vanliga sättet i en hink med plats för 1 eller ibland 2 små,..och ibland bubblar det om dom står i vattnet och jag vattnar uppifrån.
Att doppa hela krukan tycker jag blir så smutsigt med jord och annat som flyter, men å andra sidan är det ju ett väldigt effektivt sätt..
Som man säger , alla sätt är bra , utom dom dåliga
j
Det bror på jord jag håller mig, men jag ska säga att alla blommor vaknar inte på samma tid, så de behöver
Olika med vatten, också kan man köpa hand apparaten som kan sticka i jorden och den visar hur mycket
Vatten i jorden.
Lycka till, H: Bassam
Jag hade en sån, och den var rätt bra, speciellt till stora djupa krukor, till dom små kunde man inte riktigt lita på den...den höll väldigt kort tid, men jag ska försöka skicka efter en ny..men tills dess får jag hålla mig till mina stickor
Jag har en nu som jag köpte före ett år, jag använder den till alla mina blommor inomhus och ute det fungera bra.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.