Maja N
Varje år är det samma sak. När våren kommer tittar Kejsarkronorna upp och jag glädjer mig över att de ser så fina ut! De är frodiga och gröna och växer med en himmla fart - tills de blivit halvstora.....då stannar de i växten, gulnar, skrumpnar ihop och blir stående på trekvart. Till slut lägger de sig helvissna i gräset. Såå trist!!
Jag ser inga tecken på ohyra och bladen ser väldigt friska ut innan de plötsligt vissnar. Jag har försökt flytta dem och då är löken alldeles mosig i de yttre lagren. Jag har väldigt sandigt och tänker att det kanske blir för torrt? för syrefattigt?
(Flyttade i vinter till nytt hus och trädgård. De befintliga kejsarkronorna här gör exakt samma sak som i förra trädgården! Här är oxo sandigt.)

Är ni med om samma sak? Har någon en ide om vad som är fel eller tips på hur de vill ha det?
Tacksam för lite hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Gödsel!!!

Kejsarkronan trivs på sandig jord men den vill ha mycket mat gärna rikligt med kogödsel. I en sandig jord lakas näringen ur lite snabbare så man kan behöva vara mera noggrann med att gödsla regelbundet till de växter som är extra hungriga.
Maja N
Tack! Jag ska prova om det fungerar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon