Alexandra
Var kan man köpa krukor som garanterad inte sprängs sönder på vintern? Mina s k frostfria krukor går sönder vareviga vinter - jag är urless på detta! mad.gif
yla
det skulle väl vara bruna plastkrukor som kan se rätt okey ut o inte spricker om det inte blir vatten stående i dom
för då spricker det mesta
Ingrid på Västkusten
Jag ahr köpt betongkrukor och tillverkat egna med vattentätare - de håller!

Hälsar Ingrid
Alexandra
Men vad i all världens namn är då [B]frostfria[B] krukor? Jag trodde att
det var de som inte skulle gå sönder...
hälsar
Alexandra
syrolis
Kanske är de krukor som ska placeras fritt från frost (frostfria) tongue.gif
kryddan
Garantera kan man väl adrig göra, men jag har ett gäng hyfsat billiga sk "frostsäkra" glaserade saker som har hållit ett par år nu. Till och med ett ex. som jag hade jord kvar i över vintern klarade sig hyfsat (höll den täckt så att det inte skulle komma in vatten)

Korgar är ju annars rätt frostsäkra rolleyes.gif
Hannele
Terrakotta spricker alltid.
Ibland köper man glaserad terrakotta, vilket inte syns... sad.gif
De flesta av mina andra krukor klarar sej ute, priset är inte avgörande.
Ingrid på Västkusten
de här thailändska säljs ju som frostsäkra men det är de inte. Jag ahr köpt krukor handgjorda sintrade i hög temperatur - de håller! Och detär terrakotta men de måste brännas i betydligt högre temperaturer. Och de klingar när man slår dem (lätt) som en klocka.

Hälsar Ingrid
Alexandra
Ska de brännas eller glaseras för att inte spricka? Är glaserad = frostsäker unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Glaserad = frostsäkrare. MIna är itne glaserade.
Inka
Terrakotta=lergods. Det är bränt i "låg" temperatur(under 1000 grader) och det innebär att det suger vatten. Därför spricker det. Terrakotta benämns oftast det oglaserade godset.

Stengods är bränt i minst 1200 grader och har smält samman och blivit tätt(dvs sintrat). Oftast endast saltglaserat(man har helt enkelt slängt in salt i ugnen) eller fältspatsglasyr

Glaserat lergods spricker också lätt... så satsa på stengods eller betong!

Inka
Mian
Fast jag har ett gäng av de där billiga terrakottafärgade krukorna de säljer överallt, och de har stått ute i flera år med jord, växter och allt utan att frysa sönder. Då har jag haft tur m.a.o?
Inka
Ja det är ju oerhört konstigt, de borde ha sprängts sönder av isen för länge sen...! Står dom under tak?
Man vet alltså aldrig vad som är bäst att köpa...
Inka
Adri-Anne
Har flera stora krukor, dom står ute vinter efter vinter och än så länge har inga gått sönder. Men på vintern låter jag aldrig krukorna/ urnorna stå direkt på marken. Lägger alltid två tjocka frigolitskivor under, eller två lager tjockaste sort liggunderlägg. Kanske kan det vara orsaken till att krukorna klarar sig.
Mian
En del står under tak, men de flesta står under bar himmel. Nu när jag vet att de inte håller kommer de säkert att spricka i vinter sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon