Jag har en krusbärsbuske på landet, eller snarare tre krusbärspinnar.
Vad ska jag göra för att den ska bli en buske?
Den har stått i oklippt gräs i många år innan vi flyttade in och jag vet inte om det räcker bara att klippa fram den?
Tack på förhand!
Det låter inte som om de växer så bra om det bara är pinnar? Jag tror det händer mycket av att du gör det rent och bra runt busken, du kan gärna se till att du har gräs och ogräsfritt en bra bit runt busken, och den bara jorden kan du täcka med gräsklipp och lite vedaska om du har, så får busken näring också. Du ska nog inte behöva klippa förrän de grenat sig av sig själva, men ska du klippa ska du vänta till efter att du skördat ev. bär. Lycka till!
Tack, jag såg ett bär i går så när det har mognat och jag smaskat på det så får jag se om de behövs klippas.
Är det så att det grenar sej där man klippt eller?
Någon av dom tre pinnarna har lite grenar på gång såg jag men dom andra två va bara pinnar.
*Stintan*
08-06-2008, 09:30
Krusbär brukar grena sig av sig självt det verkar som om din buske inte trivs riktigt. Att klippa gör nog inte så att den växer bättre utan gör som EKLO sa rensa bort allt gräs runt busken, ge den lite näring och vattna rejält. Hjälper inte det så skulle jag nog överväga att plantera om den i bättre jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.