Åsa
Zilga- gallra bland alla klasar?
Äntligen är min Zilga redo att bjuda på druvor ...den fullkomligt dignar av små små klasar nu . Har läst mej till att man ska klippa de skott som får klasar 1-2 blad efter sista klasen, å spara 1-3 klasar per skott...men de sitter så tätt , ett blad - å knappt det - emellan -så ska jag gallra kommer jag att måsta klippa precis efter en klase på de flesta skott - ni fattar va? undrar om det gör nåt?man kan kanske ta nån klase här å där ? eller MÅSTE det vara "den sista" på varje skott? Ni som har Zilga , hur många klasar mäktar den med att "fostra" till smarriga druvor? Har den planterad i växthuset , direkt i marken med rötterna utanför. /Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga klarar massor av klasar ifall det är en större planta det är ju inte ovanligt att folk skördar en 100 klasar eller så från Zilga.

Jag brukar köra med regeln, är det ett tunt svagt skott som har fler än 1 klase så brukar jag ta bort så det skottet bara har en klase, är det en kraftig och fin gren med flera klasar så kan den få behålla dem. Annars är det inte så enormt noga med staketvindruvorna, själv brukar jag inte börja pincera förren vindruvorna är ärtstora.
Lady Hamilton
Även jag tycker att du kan ta det "lugnt" Gallra om/när du ser att behövs och 'där' det behövs. Zilga är en mycket tacksam och lätt odlad druva Den har inga stora krav. Själv brukar jag låta de allra flesta klasar 'gå fram' Sedan så kan det ofta även bli så att rankan själv 'rensar ut' några klasar (klasar slutar att växa o skrumpnar i hop) Men du kan se fram emot massor av goda druvor fram över
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon