Radeeon
07-06-2008, 15:54
Hej som rubriken lyder blir mina jordgubbar väldigt små så
Lite bakgrund: Plantorna är nog 5 år och 3 år ( ja jag vet att det är dags att byta ut dom)
Jag gödslade inte i höstas och inte i våras. Har bara gödslat med hönsgödsel när dom blommade. Dom har hela tiden haft vatten.
Med tanke på det som står ovan förstår jag om det inte är så konstigt att jag inte har större gubbar. Det jag tänkte mig var om det fanns någon som har något bra tipps på vad jag kan göra nu för att få dom större eller är det helt försent?
Det är nog tyvärr för sent! För att få stora jordgubbar måste man gödsla innan blomningen, eller ännu hellre på hösten. Och som du själv säger, byt ut plantorna vart 4-5:e år.
Lemonne
09-06-2008, 18:01
Det stämmer som rosita säger, att du bör gödsla på hösten. Hönsgödsel är nog inte det bästa att gödsla med, utan kogödsel är att rekommendera om du vill gödsla naturligt.
Jag tror ändå, även att du säger att de har tillgång till vatten att det är det som är problemet. Från det att gubben börjar rodna är det bara vatten, vatten och åter vatten som gäller för att gubben ska svälla. Jag tror alltså inte det är försent, utan bara vattna på! Ordentligt!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.