Full version: olivträd
Inka
Hej kära ni!
Jag har ett litet olivträd, inköpt förra våren och det blommar i år. (Jag är mäkta stolt!)
Saken är den att den står i krukan jag köpte den i för jag hann inte med att plantera om i våras.
Kan jag plantera om det nu under blomningen? Eller är det bättre att strunta i det i år? Och hur är Weibulls medelhavsjord, är det något att satsa på?
Jag hängde det på bakongräcket så det kan vindpollineras nu.
MVH INKA
Alexander-VG-zon3
ja det går bra att plantera om den nu ,, den jorden är bra men det funkar också lika bra med vanligplantjord som är uppblandat med sand eller grus eller leca .
Bassam
det är bra med jord som du väljer men det är inte bra att plantera om dem nu, kan du vänta till de klara med frukten, på grund att du kan plantera om hela tiden.
Lycka till, H:Bassam
Alexander-VG-zon3
det går bra att plantera om dom nu som jag skrev ,, det har jag själv gjort flera gånger ,, plus väntar du med att plantera om efter att frukten är klar så stör du din oliv i vintervilan vilket inte är bra. den vill inte ha näring när den vilar och ska gå på sparlåga . däremot i feb-april är en bra tid för omplantering bättre än nu ,, men om man måste så funkar det nu också även om den blommar eller har frukt .
Inka
Tack för svar!
Jag undrar också; ifall jag skulle hoppa över omplanteringen helt i år, kommer det att bli helt utarmat och inte orka bära fram frukt? Trädet är alltså köpt förra sommaren och står kvar i samma kruka ännu...
/Inka
CillaM
Jag skulle också vilja tillägga att lämna ungefär hälften av leran i krukan och fyll på den andra hälften med krukjord. Du lär få använda en hammare för att få bort leran, men lite lera ska vara kvar. Det är olivträdets bas, så att säga.
Bassam
Det är regel du kan inte besvärar växter under blomma tiden, men under vila tiden, du kan gör.
Lycka till H:Bassam
MariaS
Oliver har ett långsamt växtsätt och reagerar också mycket långsamt på förändringar. Även om oliven blommar just nu, märker den inte av att du byter jord, se bara till att den har en lerbas kvar att stå på (som sagts tidigare) Vad du gör, vänta inte för länge innan du planterar om bara, för när plantan väl reagerar på den nya jorden, så är risken stor att den INTE går i vila när den ska, vilket ger ett mycke sämre resultat i längden.
Inka
Hej!
Tack för svar, jag får pussla ihop dom och göra det jag tycker verkar bäst! Jag planterar om nu och sparar lera i krukan...
Inka
Bassam
Det är envisa människor som tycker att kasta sina pengar och tid,
Lycka till , H: Bassam

Inka
Jag ser Odla som ett utbyte av ERFARENHETER och inte absoluta SANNINGAR!

Och man lär sig ju mer man experimenterar.....

/Inka
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 16-06-2008, 12:22) *
Det är envisa människor som tycker att kasta sina pengar och tid,
Lycka till , H: Bassam

eller hur .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon