Full version: Näta träd
Lars
Har planterat en hel del träd och buskar i år. Jag har satt nät runt allihopa för säkerhets skull, men är det nödvändigt? Jag har mest problem med rådjur och harar.

Har för mej att jag sett i någon bok vilka näthöjder och maskstorlekar man måste ha för att skydda sig mot de objudna gästerna. Någon annan som har sett det och vet vilken bok det är, eller har andra kunskaper att dela med sig av?

Lars
Louise i Göteborg
Hellre ett nät för mycke än ett för lite.
Du gjorde helt rätt i att näta alla, nyplanterade träd är som magneter för våra gnagande/betade (o)vänner.
Cilla
Jaså, vad det stam- och grennät du menade. Jag tänkte på nät som ska skydda för fåglars ätande av bären.

I rådjurstäta områden gör jag för träd en kupol av armeringsjärn som går ca 1 meter från trädet. Kupolen är mycket enkel och billig att göra; 3 eller 4 stycken 5 eller 8 mm armeringsjärn som man sticker i marken på ena sidan av trädet, och böjer i båge till andra sidan. Lätt att få ned i marken. Med flera stycken runt trädet blir det ett kors i toppen som man knyter samman.

Sedan tar man snöre och drar mellan järnen eller i riktigt sorktäta områden ett nät över hela kupolen samt hönsnät som sticks ned en bit i marken som det ovanpåliggande nätet snöras fast i. Hararna klarar man genom att skydda direkt på stammen. Jag använder gamla rullgardiner i bast. Man kan också använda bast, vass, torkade jättebambu. Använder man rullplasten som säljs i handeln måste man byta den och pilla på den lite då och då eftersom den har en tendens att sväljas in i trädet när det växer.

I områden som har lite rådjur och många granntomter som inte skyddar sina träd brukar jag göra en enkel kupol av två armeringsjärn och ett garn hampasnöre. Om rådjuret måste trassla sig igenom snöre för att komma en meter till trädets små krongrenar tar de hellre trädet brevid.

På ett uppvuxet fruktträd eller buske tar rådjuren visserligen också årsskott, men det brukar träden klara av alldeles utmärkt om de bara får behålla stambarken och huvudgrenarna orörda. Däremot är det värre med ungträd vars huvudgrenar ju är unga och därmed attraktiva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon