Full version: Nävor !
stennie
Här kommer två!

Kaukasisk näva.

Splish Splash..frösådd från i fjor.

Fyll gärna på med fler !!
Betty
Ja visst är nävor underbara! Här uppe hos mig i Luleå har nävorna inte börjat blomma ännu för i år, men här är några från förra året:

[attachment=19356:Erodium_...bergnäva.jpg]
Erodium manescavii - Bergnäva

[attachment=19357:G.farreri_Docknäva.jpg]
Geranium farreri - Docknäva

[attachment=19358:Geranium...allerina.jpg]
Geranium cinereum 'Ballerina'

[attachment=19359:Geranium..._variety.jpg]
Geranium oxonianum 'Claridge Druce'

[attachment=19360:Geranium...blodnäva.jpg]
Geranium sanguineum - Vit blodnäva

[attachment=19361:Geranium...kronnäva.jpg]
Geranium oxonianum - Kronnäva

[attachment=19362:Tanya_Rendall.jpg]
Geranium 'Tanya Rendall'

[attachment=19363:Geranium...kuggnäva.jpg]
Geranium pyrenaicum - Skuggnäva

[attachment=19364:Johnsons_blue.jpg]
Geranium 'Johnson's Blue'

wub.gif
Krolliljan
Oj så många nävor . Jag har dessa två

Kaukasisk ? Lite dålig färg på bilden men liknar din Stennie

Flocknäva

Jag gillar verkligen nävor.
Kan man få tips på ngn som blommar länge. Min första är underbar men blommar bara kort tid. Flocknävan blommar inte heller så längemen har ursöta frökapslar.
Betty
Bl.a. Skuggnävan, den vita blodnävan och silkesnävan 'Ballerina' blommar länge hos mig.
Krolliljan
Hur hög blir den vita blodnävan?
Betty
Blodnävan blir ca 15 - 20 cm hög.
Krolliljan
Låter perfekt. tummenupp.gif Får ge mig ut i helgen och inventera plantskolorna.
stennie
Hmmm nu får man mer habegär ju....flocknäva och Geranium macrorrhizum 'Bevans variety'

Blue Cloud

Kashmirnäva

Och min 'ballerina'

Krolliljan
CITAT (stennie @ 08-06-2008, 13:50) *
Hmmm nu får man mer habegär ju....flocknäva och Geranium macrorrhizum 'Bevans variety'
Blue Cloud

wub.gif yahoo.gif
skogstroll
nävor kan nog va jättefina.... men de kan sprida sig oxå... jag har nävor överallt och det börjar bli lite tjatigt
titti49zon6
en av mina favoritnävor är "Birsha" den sprider sig inte men är jättesöt, inte så stor kanske 20 cm hos mig
Birsha

*Ulrica*
Jag älskar nävor! Mina:

[attachment=19388:phaeumalbum.jpg]
G. phaeum 'Album' - Vit Brunnäva

[attachment=19389:phaeumsamobor.jpg]
G. phaeum 'Samobor' (Tror jag) - Brunnäva

[attachment=19390:pyrenaicum.jpg]
G. pyrenaicum albiflorum - Vit skuggnäva

[attachment=19391:renardii.jpg]
G. renardii - Nätnäva

[attachment=19392:sanguineummaxfrei.jpg]
G. sanguineum 'Max Frei' - Blodnäva (frösådd i år)

[attachment=19393:vild.jpg]
? Vild näva som växer i trädgården. Röda stjälkar som sitter utmed marken som ekrarna i ett hjul .
*Ulrica*
CITAT (*Ulrica* @ 08-06-2008, 16:41) *
[attachment=19393:vild.jpg]
? Vild näva som växer i trädgården. Röda stjälkar som sitter utmed marken som ekrarna i ett hjul .
Det är antagligen Stinknäva - G. robertianum. Möjligtvis G. dissectum - Fliknäva

Får gå ut och lukta på den senare...
Jowel
Är det bara hos mej eller blommar bara den kaukasiska nävan en gång, och det runt midsommar?, jag har visst läst att andra nävor blommar flera gånger.... g.gif
stennie
Här blommar den också bara en gång...fast jag tror att den har fått någon enstaka blomma lite senare..fast jag är inte säker.
Betty
Den kaukasiska nävan blommar bara en gång hos mig med. Har inget minne av att den skulle ha remonterat nån gång... g.gif

Höll på att helt glömma en av mina favvonävor:

Geranium renardii - Nätnäva

Idag har jag köpt en näva till... Geranium cantabrigiense 'Biokovo' - Liten flocknäva, har ännu ingen egen bild på den men "lånade" denna bild på nätet:
Krolliljan
närbild på flocknävan.

Flocknäva

HelenN
Härligt med nävor...dessa har jag i min trädgård:
[attachment=19408:gfage.jpg][attachment=19409:gger.jpg][attachment=19410:fgg.jpg
][attachment=19411:thwth.jpg]
Aqvakul
Vilken härlig tråd, älskar nävor!
I Blekinge har jag en underbar rabatt med rosa fliknävor, digitalis och lavendel........ wub.gif
Biggan_
CITAT (titti49zon6 @ 08-06-2008, 16:06) *
en av mina favoritnävor är "Birsha" den sprider sig inte men är jättesöt, inte så stor kanske 20 cm hos mig
Birsha

Oh så söt den är! wub.gif Dubbla har jag inte sett innan.
stennie
Glömde nästan bort,
Geranium macrorrhizum 'variegatum'

Lilla Sibirien
Näva, men vilken? Det här trodde jag var blodnävan Max Frei och jag köpte den för att den inte blev så hög. Kudden på bild är ca 30 cm, men jag har en som är ca 50 cm hög kudde.
Lotta i Gbg
Visst är nävorna fantastiska. De är så fina nu. Min vita blodnäva blir ca 40 cm hög. Det ni kallar kaukasisk näva skulle jag tro är Geranium x magnificum, kungsnäva (som är en korsning mellan G ibericum och G platypetalum).
Den kaukasiska nävan G platypetalum är rätt ovanlig. Den bilden som visar G macrorrhizum 'Bevans Varitey' (flocknäva) är inte det, jag tycker att det ser ut som en Geranium x oxonianum, kronnäva. Den näva som kallas Bircha skulle jag tro är Geranium himalayense 'Birch's Double' som också går under namnet G h 'Plenum'. Bra att veta om man vill skaffa växterna:-)
Betty
CITAT (Lotta i Gbg @ 17-06-2008, 20:50) *
Visst är nävorna fantastiska. De är så fina nu. Min vita blodnäva blir ca 40 cm hög. Det ni kallar kaukasisk näva skulle jag tro är Geranium x magnificum, kungsnäva (som är en korsning mellan G ibericum och G platypetalum).
Den kaukasiska nävan G platypetalum är rätt ovanlig. Den bilden som visar G macrorrhizum 'Bevans Varitey' (flocknäva) är inte det, jag tycker att det ser ut som en Geranium x oxonianum, kronnäva. Den näva som kallas Bircha skulle jag tro är Geranium himalayense 'Birch's Double' som också går under namnet G h 'Plenum'. Bra att veta om man vill skaffa växterna:-)

Hoppsan, du har alldeles rätt i att bilden som jag sa var en G macrorrhizum 'Bevans Varitey' inte är det, det är en Geranium oxonianum 'Claridge Druce' för att vara mer exakt. Miss av mig, tack för att du uppmärksammade det så jag fick ange det rätta namnet. smile.gif
stennie
Tack för infon Lotta, visst måste det vara Kungsnävan jag har !

Då lärde man sig något nytt igen! tummenupp.gif
Rihane
Vilka underbara nävor ni har. wub.gif wub.gif wub.gif
Hade jag trädgård skulle jag frossa i dom.
Var iväg till en handelsträdgård härom dagen och såg ut att jag nog vill ha en jungfrunäva.
Den växer långsamt och blir inte så hög.......söt wub.gif

Madeleine1
Älskar också nävor och här kommer de jag har. Vissa blommar just nu, andra har precis blommat över.

G. macrorrhizum 'Spessart' - flocknäva

G. endressii - spansknäva

G. 'Johnson's Blue'

G. sanguineum - blodnäva

G. sanguineum 'Album' - blodnäva

G. maculatum 'Espresso' - fläcknäva

G. macrorrhizum 'White Ness' - flocknäva

En överblommad okänding... Blomman påminner om Philippe Vapelle, men den har spetsigt flikiga mjuka blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon