Bettis
varmt i bilen

Läs och tänk på hundarna
Boxer
Skulle jag se en hund som inte mår bra, instängd i en varm bil, hade jag inte tvekat många sekunder innan en ruta krossades med närmaste tillhygge.
Bettis
CITAT (Boxer @ 07-06-2008, 20:37) *
Skulle jag se en hund som inte mår bra, instängd i en varm bil, hade jag inte tvekat många sekunder innan en ruta krossades med närmaste tillhygge.

Håller med dig till 100%, slå rutan direkt tummenupp.gif
KURT
En del tror tyvärr att det hjälper med tonade rutor och öppet förnster:

http://nwt.se/ArticlePages/200806/01/20080..._NWT565.dbp.asp
Anic
Om jag hade haft med en hund i bilen hade jag inte vågat lämna den där i med denna värme, möjligen om man bara ska hämta något och det tar någon minut, men knappt det. Det vet man ju själv att om bilen är sval när man går in i affären är den en bastu när man kommer ut. Antingen lämmnar man hunden hemma eller så tar man ut den och binder den i skuggan(då finns ju alltid stödrisk) med tillgång till vatten. Lisebergs parkeringen är ju vara ett ställe där polisen/folk varit tvungna att rädda hundar då och då, man undrar ju vad de tänkte på när de tog med hunden till liseberg och lämnade den i bilen.

Ser man en hund(eller annat djur/barn) som mår dåligt ensam i en bil i hettan är ju bara att krossa rutan och ringa polisen. Undra vad som är vanligast; okunskap/idioti eller ointresse för hunden?
Bettis
CITAT (Anic @ 08-06-2008, 10:55) *
Undra vad som är vanligast; okunskap/idioti?

´Fast jag skulle vilja ha idioti först ranting.gif , blir tokig när jag tänker på det. Häromdagen stannade jag vid korvkiosken och gick och köpte en korv och bröd, gick tillbaka till bilen och ser att någon har parkerat vid sidan om, liten dvärg pudel i bilen inga fönster öppna och bilen stod i solen ranting.gif ranting.gif jaha tänkte jag, inte går jag härifrån innan jag har sett att dom kommit tillbaka, annars slår jag rutan. Strax kom det en gubbe, låste upp bildörren och satte sig. Jag skakade på huvudet och tittade på hunden, då drog han ner rutan och jag sa till honom att det där är inge bra, "näää, jag glömde ju att dra ner rutorna"!!! eller hur, vet du hur fort det blir varmt i bilen och hur varmt det blir (nu var min korv slut) då kan frun i huset och satte sig i bilen, alla rutorna var nere nu så jag hörde att hon sa "va" "va" trodde inte det skulle ta sådan tid, nääää JUST DET crazy.gif , då åkte jag, blir så himla arg, nu var det faktiskt inte mer än några minuter, men ändå vad blir det nästa gång, glömmer barnbarnet i bilen, oj trodde inte det skulle ta så lång tid....Idioti alltså!!
Bettson
Inte lämnar man hunden i bilen en varm sommardag inte.

Fast jag har nog praktiserat att åka en stund med gamla hundar i luftkonditionerad bil när det är som varmast på dagen. Kan vara en bra vila för hundar som tål värmen dåligt.

Sedan tycker jag att lagen om transport av hund i bil är dåligt skriven därför att den förutsätter tydligen att man bra transporterar hund på sommaren och sätter reglerna därefter. VI som aktivt far med hund känner begränsningarna av detta vilket inte är så bra.

Om det nu blev en lag, djurksyddssmyndigheten gjorde många grejor som inte var riktigt verklighetsförankrade.
Bettis
CITAT (Bettson @ 08-06-2008, 17:39) *
Sedan tycker jag att lagen om transport av hund i bil är dåligt skriven därför att den förutsätter tydligen att man bra transporterar hund på sommaren och sätter reglerna därefter. VI som aktivt far med hund känner begränsningarna av detta vilket inte är så bra.

Om det nu blev en lag, djurksyddssmyndigheten gjorde många grejor som inte var riktigt verklighetsförankrade.

Den är väl lite luddig kan jag tycka,
Jordbruksverket
Bettson
CITAT (Bettis @ 08-06-2008, 17:49) *
Den är väl lite luddig kan jag tycka,
Jordbruksverket

Men i alla fall bättre än det ursprungliga idiotförslaget att man bara fick ha hunden i bilen 1 timme stillastående. Det skulle ju begränsa användningen av hunden och hundens liv helt otroligt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon