Full version: Humlor i fågelholken
☂Vide☀
Jag har ett par fågelholkar hängande i norrläge på garageväggen. Förra året bodde där blåmesar men i år är de tomma båda två. Tidigare när jag gick förbi hörde jag ett väldigt surrande och trodde att en humla hade fastnat i ett spindelnät eller liknande, men det kom från en av holkarna! Jag gick närmare och försökte kika in så gott det gick - borde haft en stege - och såg tre humlor därinne, en satt i öppningen och flaxade frenetiskt med vingarna. Jag har hört att de kan "värma upp" innan de flyger iväg men någon uppvärmning torde inte behövas i värmen.
Senare hörde jag surrande även från den andra holken, och såg hur humlorna flög ut och in ur holk nr. 1.

Ni som kan sånt här, brukar humlor bo i fågelholkar? De är hjärtligt välkomna att stanna där om de vill, jag är bara konfunderad.
Fågelvägen
Några funderingar om det du sett: Är du säker på att det var humlor, inte getingar eller bin? Humlor brukar väl oftast bo i jordhålor, gärna avlagda musbon. Ett jättelikt getingbo har vi haft i en fågelholk. Vildbin kan troligen också välja sådana boplatser.

Hos tambin (som vi har haft) kan "värma upp"- beteendet som du såg betyda att bina ordnar med ventilation om det är för varmt i kupan. Bina dansar också vid kupans mynning för att signalera var de hittat nektar eller pollen. Någon som vet om humlor också gör så?
KURT
Bålgetingar bor ofta i fågelholkar. Men om det finns gott om bomaterial i holken så kan nog också humlor bygga där. De vill ha ett begränsat utrymme som är väl skyddat.
Fågelvägen
CITAT (KURT @ 08-06-2008, 04:48) *
Bålgetingar bor ofta i fågelholkar. Men om det finns gott om bomaterial i holken så kan nog också humlor bygga där. De vill ha ett begränsat utrymme som är väl skyddat.

....ja, och humlorna lär gilla att det luktar hemtrevligt av musbajs. Kanske begagnade fågelholkar luktar lika mysigt wub.gif om man är en humla.
☂Vide☀
Det såg väldigt mycket ut som humlor i alla fall, knubbiga små varelser. Men det klart, jag studerade inte så ingående eftersom jag inte riktigt nådde, finns det lika knubbiga bin/getingar?
En av vad det nu var satt som sagt i öppningen och viftade, berättade den för polarna var den hittat snask? wink.gif wub.gif
Myosotis
Ja, humlor kan bo i holkar. De ventilerar också med hjälp av vingarna.
☂Vide☀
Nu har jag varit ute och studerat mer ingående, och det är definitivt humlor. smile.gif
Gossen Ruda
Säkert hushumla, dom är ljusbruna. Dom bygger alltid i håligheter i träd mm så holkar kan passa utmärkt. Just att dom sitter i hålöppningen och ventilerar betyder att det är för varmt därinne.
Solstorm
Jag har försökt här förr med uppochnedvända krukor med bös från musbo i för att locka till mig humlor. Har aldrig lyckats med det. Och i år så har de byggt i en fågelholk som fåglarna ratade i år! Är jätteglad över mina humlor!
pejori
CITAT (Solstorm @ 09-06-2008, 15:10) *
Jag har försökt här förr med uppochnedvända krukor med bös från musbo i för att locka till mig humlor. Har aldrig lyckats med det. Och i år så har de byggt i en fågelholk som fåglarna ratade i år! Är jätteglad över mina humlor!

Grattis båda två, till era humlebon. bravo.gif
Önskade att jag hade det också, jag gillar humlor ju blush.gif
☂Vide☀
CITAT (pejori @ 09-06-2008, 22:40) *
Grattis båda två, till era humlebon. bravo.gif
Önskade att jag hade det också, jag gillar humlor ju blush.gif

Smäck upp en fågelholk och avvakta tongue.gif
GasseG
Har byggt två överdimensionerade fågelholkar med små avlånga hål, för humlor. En med hål där uppe och en med hål i nederkant.....ska se vilken de föredrar. Håll tummarna för mig nästa år.

Förresten så la jag in torr mossa till dem...tror de gillar sånt.

De sitter i norrläge!
GasseG
Inga humlor i mina holkar i alla fall!

Tips mottages på vad jag mer kan göra för de små humlorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon