Myrlejon
Hej! Ny på forumet och behöver hjälp av er!
Vi bygger hus och markarbeten pågår. Grävaren har lagt upp en "stenvall" i nordvöstra hörnet av trädgården. Till på måndag måste vi bestämma om den skall vara kvar eller fraktas bort. Det är dyrt att frakta bort. Jag kan få en del jordmassor att täcka stenen med och bygga något slags stenparti av. Men kommer det någonsin att fungera eller kommer allt att torka bort? Jag behöver snabba råd, vad tror ni? Det är som högst ca 1.70 m basen ca 2.5 m och ca 5+5 m lång. Den är inte ivägen för något, bara granskog bakom. [attachment=19368:stenvall.JPG]
CillaM
CITAT (Myrlejon @ 07-06-2008, 21:33) *
Hej! Ny på forumet och behöver hjälp av er!
Vi bygger hus och markarbeten pågår. Grävaren har lagt upp en "stenvall" i nordvöstra hörnet av trädgården. Till på måndag måste vi bestämma om den skall vara kvar eller fraktas bort. Det är dyrt att frakta bort. Jag kan få en del jordmassor att täcka stenen med och bygga något slags stenparti av. Men kommer det någonsin att fungera eller kommer allt att torka bort? Jag behöver snabba råd, vad tror ni? Det är som högst ca 1.70 m basen ca 2.5 m och ca 5+5 m lång. Den är inte ivägen för något, bara granskog bakom. [attachment=19368:stenvall.JPG]

Fraktar du bort stenen nu kommer du ångra dig bittert senare. Det skulle iaf jag göra. Det är ju jättefina stenar du har! du kan antingen använda dessa till rabatter senare, stenpartier, och då ska stenarna vara ovan jord, stenmur är också väldigt fint. Låt vara tills senare, vill du ändå inte ha dom om ett tag kan alltid en liten minigrävare plocka dom.
Myrlejon
Tack för ditt snabba svar. Ja, jag älskar stenar också, men detta kanske är lite för mycket? Det framgår kanske inte av bilden men de är många av dem som är mer än 50 cm i diameter. Vi kommer inte att kunna rubba dem tror jag. Minigrävare kanske? De kan bli ganska farliga om de börjar rulla då tomten inte är platt utan sluttar mot gatan. Vad tror du om ev plantering på plats?
CillaM
CITAT (Myrlejon @ 07-06-2008, 22:08) *
Tack för ditt snabba svar. Ja, jag älskar stenar också, men detta kanske är lite för mycket? Det framgår kanske inte av bilden men de är många av dem som är mer än 50 cm i diameter. Vi kommer inte att kunna rubba dem tror jag. Minigrävare kanske? De kan bli ganska farliga om de börjar rulla då tomten inte är platt utan sluttar mot gatan. Vad tror du om ev plantering på plats?

Jag antar att det är ert blivande hus som är på bilden? Där de ligger nu är det ingen fara. Bygg huset och se efter hand vad ni kan göra med stenarna. Kanske ni vill höja marken på nåt ställe. Eller ni vill ha nån sorts rabatt i japansk eller kinesiskt stuk, eller vanlig hederlig bondrabatt med härlig sten i. Möjligheterna ser egentligen bara du själv, i kombination med dina favoritväxter smile.gif
Fågelvägen
Hej Myrlejon! Hoppas du behåller stenarna, ju större de är dess bättre! 50 cm i diameter är inget problem om man låter bli att försöka lyfta stenarna. Ett par spett, list och envishet behövs. Plus att man gillar stenar.
Jag har haft mycket värre stenhögar och är jättenöjd att jag inte gjort mig av med dem. Sten är ett härligt material om man jobbar med det i sin egen takt. Jag har ett stort halvfärdigt stenprojekt på ena sidan av vårt hus, den första sidan är i stort sett klar. Det du ser på min hemsida har jag byggt själv och det har varit enbart roligt. tummenupp.gif
Myrlejon
Tack för ditt svar! Vilken fin trädgård ni bygger. Det är så kul att få se andras projket. En riktig inspiration!
Vi har ingen brist på sten i övriga trädgården heller. Just nu ser vi en maximal plan gräsmatta på ca 3*5 m. Ingen åkgräsklippare här inte! Resten av trädgården lutar åt alla håll och är fullt med uppstickande sten. Vi har ett fanstastikt block på ca 2*2 m som var utgångspunkt för att vi fick ha carport på annan plats. Ville absolut inte flytta det!
Vi har nog bestämt att stenen får vara kvar tills vidare. Frågan är om det går att få något att växa på plats. Det finns ingen jordkärna i vallen utan i så fall får vi lägga på massor utanpå. En hel del kommer väl att "rinna in" men det kommer att bli mycket torrt för ev växter.
Myrlejon
Skulle vara svar till Cilla M. har inte riktigt lärt mig hur trådaran fungerar här....

Ja, det är det blivande huset som syns. Problemet är väl tillgängligheten då det ligger kringgärdat av skog. men kanske går det att komma fram med en minigrävare vet inte hur breda de är? Tveksam dock om de klarar dess stenbumlingar? De största är en meter i diamter. Så tanken var att använda dem på plats till någon form av upphöjt stenparti. Tänkte mig vårlök, backnejlika, backtimjan, kanske någon en, lite taklök eller andra fetbladiga växter och torktåliga växter. Gärna så "natuligt" som möjligt. Som en liten ås i miniformat. Men frågan är om det blir för torrt ävenför dem?
Det finns inegn "jordkärna utan bara grova block, som jag tänkte försöka täcka med scahktmassor.
Fågelvägen
Hej igen! Fint att ni behåller stenarna! Inte behöver ni någon minigrävare. Ni kan låta de största blocken bestämma utformningen och ligga där de ligger. Så gjorde istiden också! Flyttar ni på de stenar som går att flytta så kan ni bygga djupa fickor med jord mellan stenarna. Det blir inte alls så torrt, eftersom fukten bevaras mellan stenarna.
Att täcka de grova blocken med schaktmassor tror jag inte blir vackert. Jag skulle låta de präktiga stenarna synas och kläs över av växter. Det är inte alls bara låga stenpartiväxter som trivs i den miljön.
Om du vill hitta mer inspiration kan du t.ex. kolla på forummedlemmen Marita i Vasa, en till som har stenblock i trädgården!
Myrlejon
Tittade på Marita i Vasas hemsida och det var mycket vacker sten där. Vi har nog ungeför lika mycket sten som de hade vid start. Tyvärr har vi bara ett jätteblock och inte lika stort som deras, ser mindre ut på bilden än i verkligheten. På den andra bilden syns tomten soligaste hörn. Gläntan ligger mot öster, gennens tomt i söder och så vandrar solen förbi. Plasten går under namnet grillplasten för vi funderar på att ha en "korvgrillningsplats" här där det är sol även på vintern. Björken är skyddad så att maskinerna inte skall råka göra sår i barken.
[attachment=19401:blocket.JPG][attachment=19402:grillplatsen.JPG]
Fågelvägen
Hej Myrlejon! Det ser ut som berg tycker jag, inte ett klippblock? Det finns antagligen mer berg nedanför. Det betyder ännu bättre underlag för ett stenparti eller en stenlagd terrass om ni gillar sådana.
Innan huset är färdigt har ni väl fullt upp med bygget, tummenupp.gif så trädgårdsplanerna kan ta form i sin egen takt. Ifall bygget ger terapibehov finns förstås alltid någon sten att baxa på.
Grävaren ser förresten ut att ha gjort ett bra jobb: stenarna i en fin hög högst upp (lätta att flytta nerförbacke!) och nästan ingen skräpjord i stenhögen.

Myrlejon
Jodå det är ett block. Hade gärna önskat mig en häll, men de ligger under huset... Vi har hittat lite berg vid grundläggningen men klarar oss på decimetern när från sprängning. Samma sak vi grävning för VA.
Grävaren har 30 års erfarenhet och de gör ett kanonjobb. Fast de skrockade gott åt att jag ville behålla hela stenhögen.
Var och tittade på lite "fyllnadsmassor" jag kan få gratis. Vad säger ni är det OK att ta emot? De är utgrävda från bla dränering kring ett gammalt torp. De har legat två år så det växer mycket ogräs i ytan, tistlar och bolmört. Skall jag tacka nej på grund av allt ogräs som jag får på köpet eller är det OK. Ogräset kommer väl ändå...
CillaM
Tacka ja! Och sedan köper du några extra lass med sandblandad jord för att ha överst. Bolmörten får du gärna skicka till mig naughty.gif Älskar giftiga växter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon