Christina i Taxinge~
Jag har en 11 år (snart 12) gammal katthona, Majsan.
Vi bor på landet och har inga grannar inom syn- eller hörhåll. Men vi har grannar några hundra meter bort.

Nästan varje år så dyker det upp nån vandrande vildhankatt som cirkulerar runt husen här ute i skogen.
För tre år sedan kom en stor, rödtigrerad bamsekatt. En vildkatt som visade sig vara den värsta hittills!
Han bet ihjäl kattungar - vittnen fanns.
Han bet också ihjäl en gammal honkatt som råkade vara ute en natt. Mycket tragiskt! Vittnen fanns även den gången, men de kom inte ut snabbt nog utan Skruttan var redan död när första vittnet kom ut.
Han fanns här i skogarna i två år innan någon lyckades fånga honom.
Alla tamkatter var jätterädda och höll sig mest inne under den tiden.

Men nu har det varit lugnt i nästan ett helt år - ingen vildkatt har synts till förrän i förra veckan....
En stor grårandig hane. Han håller ofta till här hos oss och jag är MYCKET skraj att han ska ge sig på min Majsan och bita ihjäl henne!!!
Gör katter så eller var den rödtigrerade "knäpp i huvudet"?

Förstår inte varför en hankatt biter ihjäl en honkatt?!

Nån som "kan" katter...?

Grå
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-06-2008, 21:43) *
Vi bor på landet och har inga grannar inom syn- eller hörhåll. Men vi har grannar några hundra meter bort.

Nästan varje år så dyker det upp nån vandrande vildhankatt som cirkulerar runt husen här ute i skogen.
För tre år sedan kom en stor, rödtigrerad bamsekatt. En vildkatt som visade sig vara den värsta hittills!
Han bet också ihjäl en gammal honkatt som råkade vara ute en natt. Mycket tragiskt! Vittnen fanns även den gången, men de kom inte ut snabbt nog utan Skruttan var redan död när första vittnet kom ut.

Men nu har det varit lugnt i nästan ett helt år - ingen vildkatt har synts till förrän i förra veckan....
En stor grårandig hane. Han håller ofta till här hos oss och jag är MYCKET skraj att han ska ge sig på min Majsan och bita ihjäl henne!!!

Nån som "kan" katter...?

Katter kan födas knäppa precis som människor.
Maskulina hankatter kan bita ihjäl allt som är ett hot - d.v.s hankattungar, andra hankatter i slagsmål, men även dominanta honor (inte ens kattmän gillar dominanta kvinnor).
Det är faktiskt ett ganska normalt beteende om än brutalt, även lejonhannar biter ihjäl ungar om de inte är deras egna.
Däremot tror jag inte att du behöver vara rädd för varenda hankatt du ser. Avvakta och kolla beteende.
pejori

Nån som "kan" katter...?

Att okastrerade hankatter bitter ihjäl andra hanars avkomma, är inte helt ovanligt bland kattdjur.
Det är ett sätt att få honan i löp igen, och föröka sig själv.
Var honan den dödade mor till ungarna?
var hon kasstrerad?
Han kan ha dödat henne, för att hon inte "släppte till"...
Christina i Taxinge~
Jo, det där med ihjälbitna kattungar det kan jag förstå just utifrån vad man lärt sig om lejonens beteende (vad vore livet utan Animal Planet!)
Men att han bet ihjäl gamla Skruttan som var honkatt var svårare att ta till sig.

Skruttan var inte mor till kattungarna och hon var kastrerad.
Hon ville definitivt inte bli uppvaktad av den "store Röde" utan hon skrek för livet och försökte springa ifrån honom.
Kan det ha triggat honom att bita ihjäl henne....?
Så kan jag mycket väl tänka mig att Majsan skulle reagera också! Hon är rädd för andra katter och skulle säkert försöka komma undan.

Usch, jag kan inte låta bli att vara rädd iaf.....

pejori
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-06-2008, 22:03) *
Jo, det där med ihjälbitna kattungar det kan jag förstå just utifrån vad man lärt sig om lejonens beteende (vad vore livet utan Animal Planet!)
Men att han bet ihjäl gamla Skruttan som var honkatt var svårare att ta till sig.

Skruttan var inte mor till kattungarna och hon var kastrerad.
Hon ville definitivt inte bli uppvaktad av den "store Röde" utan hon skrek för livet och försökte springa ifrån honom.
Kan det ha triggat honom att bita ihjäl henne....?
Så kan jag mycket väl tänka mig att Majsan skulle reagera också! Hon är rädd för andra katter och skulle säkert försöka komma undan.

Usch, jag kan inte låta bli att vara rädd iaf.....

Förstår att du är rädd för att något ska hända din katt. trostar.gif
Men jag tror inte att det är fullt så vanligt att ett kattslagsmål slutar med döden.
Oftast ger sig den ena parten, men är det en kaxig "dam" så kan det ha triggat honom, men alla hankatter som stövar, är inte elaka.
Kolla hur/vad som händer, när den nya strykaren är i närheten, han kan vara en snäll katt

Min personliga erfarenhet, är att röda katter har ett knepigt humör. Dom jag haft har varit både ilsknare och mera ensamvargar än katterna med annan färg.
Men som sagt, det är min erfarenhet, vet ej om det är så.
Christina i Taxinge~
Tack för tröstens ord!
Jag ska försöka lugna mig, men det är svårt.....och jag märker på Majsan att hon vet att det finns en "stor luring" i buskarna.
Hon står på tröskeln och vädrar i luften läääänge innan hon försiktigt tassar ut.....
Ingrid Zon3
Fast jag skulle nog vara beredd med vattenslangen för att skrämma bort honom. Mina katter har varit i slagsmål med okastrerade hankatter flera gånger.

Tragiskt att folk ska ha sån kastrationsångest och att de projicerar den på sina katter. Följden blir ju att de inte kan se till att katterna hålls som de ska.
Snigelhatare
Hoppas att den nya hankatten inte är son till galningen. Det är fler kattungar som ärver pappans lynne än mammans. Finns procentsiffror på det men det är nog inte så tillförlitliga siffror.
anncharlotte
CITAT (Snigelhatare @ 08-06-2008, 11:40) *
Hoppas att den nya hankatten inte är son till galningen. Det är fler kattungar som ärver pappans lynne än mammans. Finns procentsiffror på det men det är nog inte så tillförlitliga siffror.

Jo jag har hört upp till 80%, alltså att kattungarna ärver så mycket av sin pappas temperament. Men jag har inte hört någon logisk förklaring till varför det skulle vara så. Så jag har ju lite svårt att tro på det, men oavsett vilket så ärver ju katten anlag för temperament från pappan likväl som från mamman.

Men jag tror det är ytterst ovanligt att en katt dödar en annan katt förutom av rent misstag. En katt brukar nöja sej med att den dom jagar visar sin underlägsenhet och låter den försvinna med svansen mellan benen. Många gånger illa skadad, men inte mer än så.

Att hankatter bland våra tamkatter äter upp andra hanars barn tror jag heller inte förekommer särskilt ofta. Därimot kan ju en ny, stor och stark hane som kommer till reviret försöka jaga bort övriga hanar, för att i fortsättningen få ha honorna för sej själv.
Virriz
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-06-2008, 10:14) *
Fast jag skulle nog vara beredd med vattenslangen för att skrämma bort honom. Mina katter har varit i slagsmål med okastrerade hankatter flera gånger.

Tragiskt att folk ska ha sån kastrationsångest och att de projicerar den på sina katter. Följden blir ju att de inte kan se till att katterna hålls som de ska.

Borde vara straffbart att låta okastrerade katter springa runt ute!!! Det skapar ju jätteproblem i form av en massa vilda/halvvilda katter som ingen vill ta hand om! Och gör att det finns för många katter som b la äter upp massa stackars småfåglar e tc.
Motti
En hankatt kan döda en kull kattungar så han kan para sig med honan och sprida sina egna gener,det här är vanligare där katter lever i flock tex på bondgårdar eller som i Coleseum i Rom.Lejonhanar gör lika dant.Obs de äter inte upp dom utan just bara dödar dom.Att katter dödar varan i slagsmål som tamkatter har ja aldrig hört talas om, däremot kan ju skadorna efter ett slagsmål ha dödlig utgång om de inte behandlas.

Mvh Motti
Gurra77

Nån som "kan" katter...?

Om du är rädd att en vildkatt ska ge sig på din tamkatt, så be en jägare att ta bort den då.
Finns inga tama hankatter som är okastrerade o går fritt ute.

Vildkatter ska bort ur naturen eftersom de inte tillhör svenska faunan.(Finns vissa projekt nere i tyskland med vildkatter och utplantering, men i sverige räknas inte en förvildad tamkatt som arten vildkatt(Felis silvestris)

Känner du ingen jägare kan be att kommun-jägaren ta med en fälla att ställa ut.
Pia L
"Finns inga tama hankatter som är okastrerade o går fritt ute."

??? Om grannens katt inte är kastrerad och går utanför tomtgränsen, menar du då att den klassas som vildkatt? Eller att DU klassar den som det.
Självklart finns det både kastrerade och okastrerade katter av bägge kön som går fritt ute och ändå är tamkatter med trygga hem.
Azur
CITAT (Gurra77 @ 17-07-2008, 15:08) *
Finns inga tama hankatter som är okastrerade o går fritt ute.

Det hade du nog inte tänkt igenom så noga... Bara vid bondgården nån kilometer från oss så finns det minst ett halvdussin tama okastrerade hankatter som går fritt ute.

Får man komma nära katten eller om den verkar ty sig till människor är det garanterat inte en vildkatt. En äkta vildkatt (dvs en katt född & uppvuxen i frihet) är lika skygg som ett lodjur, och nästan lika svår att hantera om man fångar den: det är ett vilt djur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon