Full version: Torka!
Alexander-VG-zon3
hej hej

tog en runda med kameran efter jobbet ( bilderna kommer från Skene i Markskomun )

Bilder på torkan

det mesta av gräset är brunt och örter där det är som värst har både björk,lönn,ask vissna och en del andra träd som jag inte såg va det va då dom hade vissnat för mycket . en del andra träd hare istället börjat att gulna . tycker det känns lite fel med att det är så här torrt vid västsidan . men men torrt är det .

i min trädgård i skåne är det lika torrt . men hur det ser ut vet jag inte , dte skulle ju bli varmare där nu ju .

hur har det det ?+ ,, för mig kan det gärna fortsätta gillar när det är varmt och torrt .
pejori
CITAT (flaxss @ 07-06-2008, 21:55) *
hej hej

tog en runda med kameran efter jobbet ( bilderna kommer från Skene i Markskomun )

Bilder på torkan

det mesta av gräset är brunt och örter där det är som värst har både björk,lönn,ask vissna och en del andra träd som jag inte såg va det va då dom hade vissnat för mycket . en del andra träd hare istället börjat att gulna . tycker det känns lite fel med att det är så här torrt vid västsidan . men men torrt är det .

i min trädgård i skåne är det lika torrt . men hur det ser ut vet jag inte , dte skulle ju bli varmare där nu ju .

hur har det det ?+ ,, för mig kan det gärna fortsätta gillar när det är varmt och torrt .

Jo tack...Här är det samma som hos dej. Torrare än saharas öken, men det trivs jag med. Tort och varmt, lääänge tummenupp.gif tummenupp.gif
Det ända som just nu stör, är några större skogsbränder i närområdet, som med gämna mellanrum, blossar upp och sveper in komunen i brandrök crying.gif

Men som sagt, jag vattnar ordentligt varje dag, så det går ingen nöd på växterna här. yahoo.gif
Själv tillbringar jag dagtiden under parasoll med en bra bok och kall dricka bravo.gif
CillaM
Ja, torka är det sannerligen! Och farlig är den. Böndernas slitsamma jobb kommer vara ogjort och matpriserna kommer rusa i höjden. Jag tycker nog det är viktigare att böndernas slit inte ska föraktas, våra trädgårdar är mer en västerländsk lyx egentligen. Torka är INTE bra i något land, utan vatten går hela världen åt. Allvarligt? Ja.
Alexander-VG-zon3
det hade visst brunnit en del runt Göteborg ,, dock har jag inte sett någon rök .

jag själv jobbar ju ute i det så där är det kanske inte så skönt men som idag när man är hemma tidigt och är ledigt då är det jätte skönt ute . växterna hinner jag knappt med men dom lever .

bor du nära där det brunnit ?

CITAT (CillaM @ 07-06-2008, 21:08) *
Ja, torka är det sannerligen! Och farlig är den. Böndernas slitsamma jobb kommer vara ogjort och matpriserna kommer rusa i höjden. Jag tycker nog det är viktigare att böndernas slit inte ska föraktas, våra trädgårdar är mer en västerländsk lyx egentligen. Torka är INTE bra i något land, utan vatten går hela världen åt. Allvarligt? Ja.

jag tycker det är onödigt att lösa vatten på gräsmattan och annat som inte är nödvändigt . fast jag öslar väl en del på allt som jag krukodlar .

även om det är bevattnigsförbjud så vet jag inte om alla tar det på allvar ?

korna får väl inte så mycket mat heller -.
pejori
CITAT (flaxss @ 07-06-2008, 22:12) *
/.../
bor du nära där det brunnit ?

korna får väl inte så mycket mat heller -.

Ja jag bor nära. (några hundra meter från den ena brandhärden) Som tur är, bor jag på "rätt sida vägen" men det syntes bra. Sedan var det en större brand till, som var lite längre bort,(ca. två km. fågelvägen) men röken kom hit den med sweatingbullets.gif
Så alla fönster stängda dom nätterna sweatingbullets.gif

Ja betesdjuren har det inte lätt, men det värsta är nog fodertillgången till vintern.
Den torkar bort nu. thumbdown.gif
Snöflinga
Det skulle vara skönt med en riktig rotblöta nu tummenupp.gif alldeles för varmt och torrt för mig .... glöm inte att ställa utt vatten till fåglar, igelkottar och andra vilda djur ... de har det inte lätt nu unsure.gif
Bee
Min ena granne är brandman. Han jobbar rätt mycket nu. Vi kan höra brandbilarna rätt ofta men inget på nära håll som väl är.
Läste i tidnigen (GP) att det råder bevattningsförbud i Kungsbacka. Andra kranskommuner till Göteborg har inget direkt förbud men dom vädjar till folk att inte ha vattenspridare på och inte fylla sina pooler (!)
Här är snustorrt i markerna! Jag vattnar bara i rabatterna, resten får bli som det vill.
pejori
Har ett par skålar i orlika storlekar ute, och det dricks och badas flitigt i dom. tummenupp.gif tummenupp.gif
Skatorna föredrar den största "baljan" medan småfåglar och kottar m.m. väljer en keramikskål bravo.gif
Gillan
Visst är det torrt, väldigt torrt skulle jag vilja säga, men vi tillhör de där förmedlade som fortfarande har vatten kvar att vattna med blush.gif . Gräsmattorna vattnar vi dock inte, de får klara sig ändå. Rabatter och nyplanteringar får vad de behöver. Minst tre timmar/dag går åt till vattningen. Än så länge klarar vi oss här. Hur länge till, det vet jag dock inte dunno.gif .

Tack vare att vi har både damm och pool, så har alla småfåglar någonstans att ta vägen när de söker vatten. För tillfället är det små duniga sädesärlor som badar vart än de kommer åt.

Det är ju nästan så man skäms när man säger att man fortfarande njuter av all värme som kommer nerdimpande blush.gif .
embees
CITAT (Snöflinga @ 07-06-2008, 23:20) *
Det skulle vara skönt med en riktig rotblöta nu tummenupp.gif alldeles för varmt och torrt för mig .... glöm inte att ställa utt vatten till fåglar, igelkottar och andra vilda djur ... de har det inte lätt nu unsure.gif

Det märks att dammen just nu är en riktig magnet på djurlivet. Med avsikt gjorde vi som en strandkant på dammen för att alla djur som behöver ska kunna gå och dricka utan att riskera att falla i. rolleyes.gif
MammaMattsson
Mycket är brunt och gult här i skärgården (Sthlm) och det är inte vackert.

Som tur är, välsigne salig Morfar min, så var det ett gäng gubbar här på 60-talet som tog ett beslut om att bygga ett litet pumphus nere vid den lokala sjön, och Morfar hakade på, fast det blev dyrt, så nu har vi både sjövatten och egen borrad brunn.

Sjövattnet har vi på sommarhalvåret, så jag kan vattna med det. Finns två kranar på tomten att sätta slangen i.

Värre för de som tyckte det var för dyrt då, de får snåla med sitt eget brunnsvatten till det allra nödvändigaste.
Snålheten bedrog visheten. Som vanligt. Det är inte ovanligt att de kommer och tigger vatten.
Vi betalar fortfarande en årsavgift för pumphuset, det är det värt.

Självklart finns det grunda fat ute till djurlivet, jag såg en desperat humla sätta sig på ett blad med vattendroppar på efter att jag vattnat, och den drack. Då satte jag ut faten.

Visst, jag har det lyxigt med vattentillgången, men jag vattnar inte gräsmattan. Att vattna några tusen kvadrat gräs är oförsvarligt resursslöseri.
Däremot körde jag spridaren vid uteplatsen, inte för växterna, men vi skulle grilla senare, och jag vill inte bränna ned halva Värmdö eller så om det skulle ta eld i torrt gräs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon