Full version: Svartrot någon?
EKLO
Är det krångligt att odla svartrot? Jag ska gräva upp ett nytt land som kan bli ganska djupt tror jag, och jorden där är lucker - då kom jag att tänka på svartrot (till nästa år får det väl bli då). Jag har förstått att det är svårt att få upp rötterna hela, och att den har mkt lång utvecklingstid - men vad betyder det egentligen? När sår ni som odlar svartrot, och hur lång tid ska den ha på sig ungefär? Sår ni direkt på friland?

erfarenheter mottages tacksammast!
*Stintan*
Jag har sått svartrot i slutet av maj. Ja man får gräva upp dom försiktigt drar man för hårt så går dom av. Minns inte om det var särskilt lång utvecklingstid.
KURT
Fobo har bra information om Svartrot, man kan tydligen så den redan på hösten, för att få en tidigare start på våren:

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro.../svartrot.shtml
EKLO
Så bra - tack båda! Och Fobos sida verkar ju vara en riktigt bra gruva för grönsakstyper att gräva i.
Eva i Västerås
Kolla också på Runabergs.se
Dom har bra odlingsinstruktioner, meed bl.a. utvecklingstider.
Svartrot är kul.
Jag hade i min förra trädgård även haverrot och karborrerot. Långa rötter som gillar djup, lucker jord.
Haverroten är mindre än svartroten, nära släkting, godare, tycker i alla fall jag. Trivdes bättre i mitt land i alla fall. Vita rötter som är ljusa utanpå också.
Kardborreroten är japansk. STOR! Det blir rejäla plantor som är en prydnad för landet, men dom måste få utrymme. Grå rötter, speciellt när man kokat dom. Ser lite tråkiga ut men smakar jättebra.

EKLO
det var ju kul tips, man kanske skulle testa lite haverrot och svartrot nästa år - krånglet just nu är att jag på nåt vis måste hitta en ny plats åt komposterna som annars skuggar det framtida landet för mkt. Hm. Jag antar att de vill ha så mycket sol det går, eller åtminstone mer än några timmar på förmiddan?
Bassam
Svartrot: kan du så nu behöver sol Ph 7 till 7,5 jord mullhaltig, näringsrik jord, Sådjup 2-3 cm, plantavstånd 3-8 cm, radavstånd 25-30 cm. Kan även sås sent på hösten. Skötsel Ogräsrensning, luckring och vattning vid behov. Svartroten kräver en näringsrik jord för att utvecklas bra. Svartrötter skördas i oktober-november allt efter behov. När rotens övre del är 1,5-2 cm i diameter är den skördefärdig. Rötterna är mycket sköra och måste grävas upp försiktigt
Lycka till, H:Bassam
Påtoppen
Sprider sig svartrot?

Hur djupt måste jorden vara lucker?
Eva i Västerås
Svartrot, haverrot sprider sig inte.
Dom blommar och ger frö andra året om man lämnar kvar någon planta i jorden, så man kan vara självförsörjande med frö.
Men jorden ska vara lucker 4-5 dm djupt för svartrot. Annars blir det inte dom där långa, fina rötterna, utan en härva av tunna rötter istället.
Haverrot är snällare, och klarar sig med ungefär samma förhållanden som morötter.
Peztis
Haha, jag glömde både mina haverrot och svartrötter i jorden så nu har jag en hel del fröer av haverroten, svartroten har precis blommat över men har inte bestämt sig för att öppna upp sig än.
Jennyn
Jag har alltid problem att få mina att gro. Hopplöst, fröerna verkar bli gamla på nolltid. I år ska jag prova att så redan nu i höst. Någon som har pinfärska fröer att dela med sig av?
Annars är ett bra tips att odla dem i nergrävda dräneringsrör, såna där gamla av terracotta. Perfekt raka rötter och lätta att ta upp. Svårigheten är bara att få tag i rören. Där jag odlade förut fanns en stor skräphög med just sådana rör. Vilken guldgruva...
Peztis
Jennyn, om du PM:ar mig din adress kan jag nog sända dig av både haverrot och svartrot - om du vill.
Mjärden
Jag har odlat svartrot 2 år nu, har inte gett mycket, något bättre förra året. Smala, långa och inte speciellt
upphetsande smak. Blev några frön över i år, kanske skulle testa att peta ner dem i höst tillsammans med
några palsternacksfrön. (provade höstsådd av palsternackor till i år, de blev mycket större än vårsåddens
"nackor")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon