|
Hejsan, jag har en krukros (miniros) som jag fick förra året ståendes på min balkong som växer ganska så bra, jag har den i en självvattnande kruka. Iom att den växer så blir den ranglig så då undrar jag om man kan klippa ner den så här års. Den har både knoppar och blommor, det är även gula blad ini rosen som jag försöker plocka bort allt eftersom det blir gult. Så min fråga är om man kan klippa ner rosen nu så att den inte blir så hängig, eller förstör man den då?
Christina i Taxinge~
08-06-2008, 10:34
Vilken härlig växtkraft! Jag har ingen av mina rosor i kruka så jag vet inte svaret på din fråga, men rosen ser underbar ut och jag vill gratulera dig till detta praktexemplar! Går det att lite försiktigt gallra rosen eller måste du klippa ner hela rakt av? Den har ju redan använt rätt mycket kraft till att bära fram knoppar och blommor så jag vet inte hur den skulle reagera om du klippte av allt.... Å andra sidan, om man behöver flytta en markplanterad ros så klipper man ju ner den oavsett tidpunkt. Sen måste man se till att den skuggas och har fuktig jord. En annan sak är om den efter en klippning blir mindre hängig? Den kanske helt enkelt har detta växtsätt! Kan du inte prova att sätta den mot en spaljé på balkongväggen? Som du hör har jag inte en aning om vad som är bäst att göra Hoppas nån 'expert' ger dig ett svar snart!
Är det inte bättre att låta den blomma nu i sommar och sedan klippa ner den till nästa säsong? Eller har allt det "rangliga" uppstått den här växtsäsongen? I så fall får du hitta på stöd av något slag till den, för då kommer den ju alltid att vara så stor.
det är Rätt tidpunkt för beskärning är när ‘björkarna har musöron’. I sydligaste Sverige kan man dock även beskära tidigare under vårvintern, då risken för frostskador är obetydlig. Annars kan en för tidig beskärning medföra frostskador, om vädret sedan blir kallt igen. men de rosor som följa ( Landskaps- och coverrosor)Efter första floret på sommaren kan man klippa ner de avblommade grenarna och få en ny blomning längre fram. obs: kan man ta bort skada sjuka döda grenar hela tiden,
mamamaggan
08-06-2008, 15:34
Det var en yvig ros du har.
Vet inte om det är så bra att klippa den nu men jag gjorde det förra året med ett par som jag har. Det gick bra och det som jag klippte bort tog jag som sticklingar. De flesta tog sig bra.
Verkligen ett härligt exemplar grattis...Det kanske är nån klättrande miniros, eller finns det inte såna?? Bra att få veta att den trivs i en självbevattningskruka, .det ska jag ta efter om min klarar sig..
Jodå den växer, jag ger den lite näring också. Den står på en inglasad balkong och det blir runt 35-40 grader där kanske därför jag får så mycket gula blad i den. Men jag låter väl den vara tills det är dags nästa vår och sommar med att klippa ner den, det är ju trots allt en väldans massa knoppar i den. Blommorna luktar inte speciellt mycket om man inte stoppar dit näsan.
Ezereht
09-06-2008, 18:46
helt novis, men är inte krukan himla liten?
Det är en tvåliters kruka så den kanske har blivit lite liten på ett år men den får stå i den den här säsongen också så får jag se om jag byter till nästa år.
Sussie F-Flower
09-06-2008, 23:20
Jag kan inte så mycket om rosor men jag tycker att den verkar vara väldigt buskig och fin! Roligt också om det är många knoppar!
Jag brukar sätta såna där små krukrosor i rabatten. Dom brukar växa så det knakar över sommaren och hösten. Tyvärr har jag bara vid ett fåtal gånger, lyckas övervintra dom i matkällaren. Verkar vara väldigt känslig på temperatur och fukt över vintern...
Om jag hade en sådan vacker ros som du har så skulle jag plocka av lite blad, lite här och där, både stora och små, även de gröna friska (de som skymmer knopparna) så att kraften och ljuset når knopparna och den kommer att blomma mera.
Min son fick en fullblommande kruk-ros nu i maj, när han konfirmerades. Den åkte ner i rabatten veckan därpå. Fick pilla bort en massa gula blad jag oxå, (förmodligen av för hög värme...) men nu har den hämtat sig och är åter på gång med nya fräsha blommor.
Tror inte det gör något om du sätter den i större kruka nu, mitt i blomning. Dom där "smårosorna" är bra tåliga ändå. Jag har misshandlat mina mer än så...
Vackert! Önskar dig fortsatt Lycka Till med den!
Adelina
10-06-2008, 09:13
Jag hade bytt till större men framför allt högre kruka (minst 50 cm) i bra rosjord. Risken är att den dör i vinter annars. Sätt den djupt, med okuleringen (förmodligen är den okulerad) en 10 cm under jordytan. Och sedan satt något i krukan att binda upp rosen i, det finns minispaljeer i trädgårdbutikerna. Klipp den rejält nästa år på våren och gödsla.
När det gäller frösådda rosor, ska man sätta ner dom också så djupt, att stor del av stammen kommer under jord , eller gäller det bara dom okulerade ?
Ingrid Zon3
11-06-2008, 06:22
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-06-2008, 00:20)  Jag brukar sätta såna där små krukrosor i rabatten. Dom brukar växa så det knakar över sommaren och hösten. Tyvärr har jag bara vid ett fåtal gånger, lyckas övervintra dom i matkällaren. Min granne har låtit krukrosorna stå kvar i rabatten och de har klarat sig flera vintrar här norr om Stockholm. Så om de ändå är kinkiga att övervintra om du gräver upp dem så låt dem stå kvar. I år gick det åt skogen med dem när vi fick hård frost efter att allt börjat växa.
Sussie F-Flower
11-06-2008, 08:00
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 07:22)  Min granne har låtit krukrosorna stå kvar i rabatten och de har klarat sig flera vintrar här norr om Stockholm. Så om de ändå är kinkiga att övervintra om du gräver upp dem så låt dem stå kvar.
I år gick det åt skogen med dem när vi fick hård frost efter att allt börjat växa. Tack Ingrid! Det ska jag baske mig göra! Jag har inte provat med det, där jag bor nu. Jag har en källar-västervägg som nog är zon 2 eller 3, (zon 4 här annars, enl kartan) för där läker det ut värme på vintern. Där skulle chansen att övervintra krukrosor vara störst. Har ingen där i år, men får testa den väggen nästa år. Tack för ditt tips! Sussie
Adelina
11-06-2008, 08:05
CITAT (lissa @ 11-06-2008, 02:48)  När det gäller frösådda rosor, ska man sätta ner dom också så djupt, att stor del av stammen kommer under jord , eller gäller det bara dom okulerade ? Det är bra att sätta rotäkta djupt också, då det blir en stadigare planta, och det stimuleras fram fler skott samt rotskott.
Tack Adelida för svaret. Jag planterade om dom för ca 1 månad sen, men satte dom ine djupt alls. Kan jag trots det plantera dom djupare nu, eller kan jag kanske hälla på lite mer jord som gör att stammen blir täckt med jord högre upp ?? Och till sist, ska man klippa dom i höst eller vänta tills våren kommer ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|