Full version: Vad gör jag för fel
hjärtegull
Jag satte mina rocket för... ptja, kanske 1½ månad sen, då hade dom tjocka och fina groddar, och nu har blasten blivit kanske 40-50 cm hög. Men när är det tänkt att dom ska blomma egentligen?

Jag hade samma problem förra året, då blev blasten (inklusive hinkarna) typ 1½ meter hög, och potatisen var nästan inte klar, många var stora som ärtor bara.

Förra året planterade jag bara i vanlig planteringsjord, men i år har jag myllat ner potatisgödsel i hinkarna innan jag satte potatisen.

Har jag bara dåligt tålamod, eller gör jag något helt fel? Ska jag vattna oftare? Just nu låter jag jorden torka upp ganska ordentligt mellan vattningarna.

Jag som satte ut mina potatisar extra tidigt i år eftersom jag vill ha färskpotatis till midsommar : /
KURT
Alla sorter blommar inte (jag vet inte hur det är med rocket). Växer det mycket bra, men det blir ont om potatis under, så är det oftast alltför näringsrikt, då blir det bara blast.
Lady Hamilton
Anledningen till att du inte fick några potatisar i fjol berodde på för mycket gödsel. Det är typiskt när 'bara' blasten växer då går all kraft till bladväxt. Sedan behöver man inte vattna potatisen så ofta utan de är ganska tårk tåliga. Mina potatisar som jag planterat ner i ICA-korgar (i April) brukar vara klara lagom till midsommar utan att ha blommat.( Jag odlar i sand o gräsklipp) Men personligen tycker jag att det där med blomningen är att ta med en 'nypa salt' I bland hinner potatisen blomma ett bra tag innan man skördar (höst skörd) men i bland så har de nyss börjat Så blomning är inger "säkert" tecken. Om jag vill kolla potatisen så gräver jag mig ner brevid plantan och känner försiktigt om/hur stora potatisen är och om jag anser att de är klarar att ätas. Så mitt tips är inte gödsla för mycket vattna sparsamt och placera odlingen i sol
hjärtegull
Kurt: Rocket ska blomma med blåa blommor.

Konstigt att jag fick så mycket blast förra året då, när jag inte gav någon näring alls.

Jag får väl skatta en hink och se hur långt dom har kommit.
KURT
Du gör ju i alla fall rätt som väljer en tidig sort. Jag tycker att alltför många odlar sena sorter. Det medför större risk för bladmögel och när de väl är klara är utbudet av potatis som störst i butiken.
skogstroll
som sagt alla potatisar behöver nog inte blomma för att de ska bli nåt, stick ner fingrarna i jorden o känn efter, jag har redan fått några fast den inte blommar
hjärtegull
Jaha, så mycket för min återkommande dröm om egen färskpotatis till midsommar.

Var precis ute på balkongen och grävde upp en hink med potatis... eller ja, en hink med blast och ingen potatis.

Känns så jäkla tråkigt, när man ändå har kämpat och förgrott inomhus och haft potatishinkarna i ett fult plastväxthus på balkongen dom första veckorna...

Det enda som hade hänt var att det hade kommit såna grova vita "rötter" som potatisen kommer växa fram på, men inget mer.

Jaja. det får väl bli köpt färskpotatis i år igen... crying.gif
Pirum
Det kan inte ha blivit för varmt då? Det var ju sorglig hetta här ett tag, och potatisen vill alls inte ha jord som närmar sig 30C. Jag brukar sätta mina hinkpotatisar i planteringsjord, sen slänga på sådan där "kogödsel" man köper på Plantagen, Bauhaus etc. Den är näringsfattig nog att inte ge bara blast, men ger ändå näring till potatisarna. Jag fick ganska vek skörd i år (vattnade dåligt etc), men vi får alltid någon slags skörd. "Bara blast" får vi i stort sett aldrig, om vi kupar noga åtminstone.

Potatis kan vattnas rätt rejält bara man har dräneringshål i botten av hinken.

Jag inbillar mig att Rocket blommar rätt sparsamt förresten.
Johanna O
Mina rockets började blomma idag smile.gif med fina ljust blåa blommor! Jag satte mina den 1 maj, blasten är ca 40-50 cm hög!

Mvh
Johanna
Jimbo79
Det verkar vara skillnad på potatis i hink och potatis på friland. Min Rocket-potatis i landet blommar nämligen nu trots att de sattes ned någon vecka senare än de tre som jag satte i en hink. På de plantorna fick jag iallafall ihop runt 20 lagomt stora potatisar till midsommarlunchen, trots att de inte blommat ännu. Underbart! Det blir en repris nästa år!

Mvh, Jimmy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon