frufridell
Hej!

En fråga från en riktigt jordgubbsnybörjare! :-)

Har satt en mängd jordgubbsplantor i trädgården åt min dotter som är 1½ år. Första skörden är bärgad till allas glädje och njutning!

Nu till min fråga: jordgubbsplantorna växer som attan och det sticker iväg långa "utväxter" (kommer inte på vad de heter för tillfället). Vad ska jag göra med dem? Jag vill inte gärna att jordgubbslandet ska bli ännu större. Kan jag helt enkelt knipsa bort dem eller förstör jag på något sätt plantan då?

Hjälp!

Mvh
Anna
Knytt
Revorna brukar jag klippa av. Om man låter dem vara kvar så blir det snart alldeles för tätt i landet och följden blir att plantorna inte kan utvecklas ordentligt och ge god skörd.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Klipp eller skär av utväxterna/revorna, de kan sitta ganska hårt så att du river av själva plantan om du försöker att dra loss dem. Du får jaga revor ända till i höst, de kommer under hela växtsäsongen.
Revorna stjäl kraft från moderplantan så det är bra att ta bort dem. När det är dags att byta ut plantorna, kan du ta reda på en del revor pch få nya.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon