Full version: En massa måsten.
eden
Sitter med en kopp kaffe i paviljooongen och konstaterar att att, det o det o det behöver göras. ser temp. gå över +31, konstaterar att man MÅSTE inte gräva och dona varje dag. Njut av det som redan är färdigt(jag ska). Det får bli lite Gösfiske ikväll, det känns bättre. Blir det ngn. Gös kommer det en bild. forts.följer.
Mollis
Ja! om du lyckas få en Gös vill jag verkligen se det...börjar mer och mer likna en "never-ending-story" här, börjar undra om det verkligen finns Gös här i i Sthlm's skärgård, har försökt lura upp dem på kroken så länge men det vill sig fan inte. Vad har du för fiskevatten?
skogstroll
för 2-3 år sen fick jag en 5 kg's gös på spö i Sthlms skärgård smile.gif Syndigt gott blev det
eden
Du kan ngå in på tråden bygga murar så ser du en del av det närmsta. Annars är det insjöar kända för mkt. bra gösfiske som ligger i min närhet(30-45 min. körtid max)
Mollis
CITAT (skogstroll @ 08-06-2008, 13:45) *
för 2-3 år sen fick jag en 5 kg's gös på spö i Sthlms skärgård smile.gif Syndigt gott blev det

Oj jäklar.. respect wink.gif
skogstroll
PMade dig flirting.gif så kan du få exakta platsen
Mollis
Oj tack! Har aldrig fått PM på Odla förut så nu får jag kolla om det gått fram ordentligt..

eden
CITAT (eden @ 08-06-2008, 12:39) *
Sitter med en kopp kaffe i paviljooongen och konstaterar att att, det o det o det behöver göras. ser temp. gå över +31, konstaterar att man MÅSTE inte gräva och dona varje dag. Njut av det som redan är färdigt(jag ska). Det får bli lite Gösfiske ikväll, det känns bättre. Blir det ngn. Gös kommer det en bild. forts.följer.

Här kommer fortsättningen om Gösfiske. Det blev 8st. som vi tog hem, 4 var, totalvikt mina 4 blev 6,3 kg.
precis lagom till middag på en st. Kom inte hem förän kl. 02.30 så det blev lite segt igår. men det var det värt.Lägger upp en bild tagen nnär vi kom iland. Har ätit hemlagat potatismos o GÖSfilé idag. Fundera på hur det smakade......
Sussie F-Flower
CITAT (eden @ 10-06-2008, 22:15) *
Här kommer fortsättningen om Gösfiske. Det blev 8st. som vi tog hem, 4 var, totalvikt mina 4 blev 6,3 kg.
precis lagom till middag på en st. Kom inte hem förän kl. 02.30 så det blev lite segt igår. men det var det värt.Lägger upp en bild tagen nnär vi kom iland. Har ätit hemlagat potatismos o GÖSfilé idag. Fundera på hur det smakade......

-Men gosse... Stort Grattis!!!!!!!!! Har ni lagt nät? nono.gif

Det var kul! Vad fiskar man gös med? Drag , vobbler (flyt/sjunk?) mask, spinnare eller vad...?

Förstår att det smakade hyvens! Det är så tandvattnet nästan rinner...
eden
Tack för dina tankar. Lägga nät gör amatörer eller om du ska tjäna pengar. Här var det trolling el. dragrodd. Bästa fisket är på kväll o natt när det varit mkt. varmt en period (ca. en vecka.) och betet är, för mig, stora vobbler. Djupet får man försöka hitta varje gång.
Pirum
Att lägga nät för husbehovsfiske behöver inte anses amatörmässigt anser jag smile.gif Däremot är det ju inte mycket sportfiske över nät direkt.
anne-li i olofstorp
CITAT (eden @ 10-06-2008, 22:15) *

flirting.gif Som äkta västkusttjej måste jag erkänna Hur smakar gös??? cool.gif
Grattis! till fångsten!!!
Kram
a-Li
eden
Hej vän i väst. Tack, och du ska veta att det blev mkt. vacker kväll. Smaken på gös är mkt. neutral men med en del saker till blir det gudagott. Gös är en fisk som är lite bortglömd, lite synd tycker jag. Skickar med en bild, färgen på vattnet beror på att solen speglar sig.
Christer i Falköping
Ugnsbakad gös är bland det godaste som finns i fiskväg. Säger jag som trots allt är göteborgare i grunden och älskar havsfisk.
Christer.
eden
Tack för ditt förslag på Gös. Det måste finnas fler som kan tillaga denna goda fisk. Kom med era recept. Spännande att se vad det blir av resterande fiskar. Två st. är ej filéade.
Mollis
Ja Gös är gudagott tycker jag, här kommer ett riktigt smarrigt recept på ugnsbakad Gösfilé Florentine som jag fått av svärmor:

Lägg fisken på ett fat och häll över en skvätt vitt vin, salt, peppar och lite lite Dragon.
Kör i micron ca 3-4 minuter tills den är nästan klar.

Sås:
2 dl vitt vin
2 dl Creme Fraiche
1 fiskbuljongtärning upplöst i vinet
ev. maizena att reda med

Bryn ett paket djupfryst bladspenat eller färska blad i Olivolja
krydda med salt peppar och lite muskot.
Lägg spenaten i en ugnsfast form, lägg över fisken och sist såsen.
(Strö ev över lite Parmesan)
Ställ in i ugnen i ca 225 grader tills den ser gratinerad ut.
Carl
Hi!
Min bror har sommar uppåt Björköfjärden i Norrtälje någon som vet om det finns gös där?
eden
CITAT (Mollis @ 12-06-2008, 06:50) *
Ja Gös är gudagott tycker jag, här kommer ett riktigt smarrigt recept på ugnsbakad Gösfilé Florentine som jag fått av svärmor:

Lägg fisken på ett fat och häll över en skvätt vitt vin, salt, peppar och lite lite Dragon.
Kör i micron ca 3-4 minuter tills den är nästan klar.

Sås:
2 dl vitt vin
2 dl Creme Fraiche
1 fiskbuljongtärning upplöst i vinet
ev. maizena att reda med

Bryn ett paket djupfryst bladspenat eller färska blad i Olivolja
krydda med salt peppar och lite muskot.
Lägg spenaten i en ugnsfast form, lägg över fisken och sist såsen.
(Strö ev över lite Parmesan)
Ställ in i ugnen i ca 225 grader tills den ser gratinerad ut.

Hej Mollis o tack för ditt förslag. Det låter som det är värt att prova. mvh. Eden. PS.Hoppas du tittat på bilden av Gös,du ville ju se den. DS.
Mollis
Jag har tittat på dina bilder och Gösarna ser ut som såna som jag drömmer om att få, och kvällsbilden är helt ljuvlig...

//Mollis
eden
Dom var inte fel i storlek. Du skall få reda på hur ditt recept smakar när det är tilllagat. Eden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon