Full version: Lärkträd
skogstroll
Jag ska precis till att plantera en lärkträdsplanta på nån meter men är lite nyfiken på hur fort de växer? nån som vet? thanks.gif

(Nu har jag i alla fall planterat den, men jag börjar tro jag bor på en rullstensås för var jag än sätter spaden säger det klonk - antingen berg eller stora stenar ranting.gif svettigt...)
Bassam
jag ska skicka till dig några informationen:
Fördelar: ovanliga, vackra på våren, fina kottar, skuggar inte så mycket på vinterhalvåret.
Nackdelar: Skräpar ner och ser risiga ut när dom blir gamla.

ett eller ett par räcker i en normal trädgård. Och så bör dom inte få bli för gamla. Bästföredatum är ungefär vid 25 års ålder. Sen kan man plantera nya och ta ner dom gamla när nykomlingarna tagit sig.

Kattmatte - om du ska fälla och behålla några - se till att du spar dem som är friskast. Rakast stammar, utan dubbeltoppar (gamla dubbeltoppar blir sidogrenar som är klart grövre och längre än de andra och dessa kan bli sköra + rötingångar), utan savrinn på stammen, utan stora "bucklor" på stammen (som kan vara tecken på invändig röta) är de du ska välja.

Om de du vill behålla har döda grenar nederst kan du ta bort dessa så att träden ser mindre risiga ut.

KURT
CITAT (Bassam @ 08-06-2008, 18:33) *
jag ska skicka till dig några informationen:
Fördelar: ovanliga, vackra på våren, fina kottar, skuggar inte så mycket på vinterhalvåret.
Nackdelar: Skräpar ner och ser risiga ut när dom blir gamla.

ett eller ett par räcker i en normal trädgård. Och så bör dom inte få bli för gamla. Bästföredatum är ungefär vid 25 års ålder. Sen kan man plantera nya och ta ner dom gamla när nykomlingarna tagit sig.
Kattmatte - om du ska fälla och behålla några - se till att du spar dem som är friskast. Rakast stammar, utan dubbeltoppar (gamla dubbeltoppar blir sidogrenar som är klart grövre och längre än de andra och dessa kan bli sköra + rötingångar), utan savrinn på stammen, utan stora "bucklor" på stammen (som kan vara tecken på invändig röta) är de du ska välja.

Om de du vill behålla har döda grenar nederst kan du ta bort dessa så att träden ser mindre risiga ut.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=635
Cilla
Om frågan var hur snabbt den växer så kan sägas att ja, den växer snabbt om den får rätt omständigheter (och jag har inte tyckt att den är så kitslig). Dvs ca 50 cm per år i toppen.

Bra i början är att se till att den inte bildar dubbeltoppar. Sådana växer från nästan samma ställe på stammen och kapplöper med varandra uppåt. Det är vanligt på lärk. Så smånginom får den ena ge med sig och bidla sidogren, men då har den ofta blivit så kraftig att den så småningom riskerar att fläkas och göra skada på stammen. Så om du ser detta när ditt exemplar växer upp - klipp bort ena skottet under sommaren.

I övrigt tycker jag att citatet/omskrivningen av Åke/Rudas beskrivning stämmer ganska väl med vad de flesta ser i sina trägårdsplacerade lärkar av för- och nackdelar.

Själv har jag en underligt placerad 20-25-årig lärk hos mig som fortfarande upplevs som ett litet träd (den står magert). Ung och spretig med sina illröda kottar får den stå kvar ändå.
skogstroll
Tack! Det var svårt att hitta en bra plats att gräva grop efter som det är bergigt precis överallt, men jag hoppas den nöjer sig med platsen ändå. Tack för tipset om topparna det ska jag kolla! smile.gif
Sommartorparn
Ger dom någon skugga som är trevlig att sitta under?
Cilla
Ja det gör de, men de är ju ganska smala så har man full sol på ett ställe behöver man flera träd som skuggar. Solen vandrar snabbt förbi en lärktopp nu när solen står så högt. Därenmot är de ju suveräna i att de fäller grönskan när det återigen behövs ljus, på hösten.

Man kan stamma upp en lärk så att man kan sitta under den. Tar några år och marken blir inte frodigt grön under en lärk men inte så stentorr som under en gran.

det är inte helt vanligt att man planterar en lärk i sin trädgård av skäl som Åke skrivit. Man bör spana in lärkar för att se om man gillar dem. Alternativt sätter man en som får växa i 10-15 år och vara liten, illgrön och gullig och fäller den sedan när den blir stor och grov. Virket är suveränt...
Lotta i Gbg
Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att de är smala? Jag har en Larix japonica och den är definitivt inte smal. Den har vuxit och är 8 meter på höjden och 4-5 på bredden på 8 år.
skogstroll
CITAT (Cilla @ 10-06-2008, 18:22) *
det är inte helt vanligt att man planterar en lärk i sin trädgård av skäl som Åke skrivit. Man bör spana in lärkar för att se om man gillar dem. Alternativt sätter man en som får växa i 10-15 år och vara liten, illgrön och gullig och fäller den sedan när den blir stor och grov. Virket är suveränt...

Jag har spanat länge nu och jag ville definitivt ha en för att de är så fina. Jag får bara hoppas den trivs och blir stor trots de ganska karga växtförhållandena smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon