Lonicera
[attachment=19385:Ohyra_1.jpg] [attachment=19386:Ohyra_2.jpg]

Vad kan det vara som härjar bland jordgubbsrötterna så de ser ut att dö? Larven är ca 10-12 mm lång.

Hjälp!! confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Öronvivel!!

Kopierat från en artikel om ekologisk jordgubbsodling på växteko:

Öronvivlar
Hur upptäcks ett angrepp?

Ser rötterna ut att vara uppätna? Finns vita C-formade larver i den omgivande jorden? Om så är fallet kan rotlevande larver vara orsaken till att plantorna utvecklas dåligt, försvagas och plötsligt vissnar. Plantan torkar ut när de fina rötterna blivit uppätna.

Det finns flera olika arter av öronvivlar (Otiorrhynchus spp.), vars larver lever på de unga rötterna och kronorna på jordgubbsplantor.

Hur ser larverna ut?

Larverna är 2-10 mm långa, böjda och benlösa. De är vitaktiga med brun huvudsköld. Färgerna kan variera något. När öronvivlar har jordgubbar som föda övergår färgen ofta i rött. De övervintrar i jorden som larver och förpuppas på våren.

Öronvivelns larver lever på de unga rötterna och kronorna på jordgubbsplantor.

Hur ser de vuxna ut?

Vuxna djur är svarta eller bruna med snyte. Storleken på den vanligaste arten är 7-10 mm. De kommer fram under senare delen av våren och lägger ägg i jorden i närheten av jordgubbsplantorna, från juli till augusti. Att det finns öronvivlar i fältet syns på de halvmåneformade gnagen i kanten på jordgubbsbladen under sommaren.

När gör de skada?

Äggen kläcks sent på sommaren och under hösten och larverna börjar äta av rötter och rothals. Rotsystemet blir svårt skadat. Största skadan på rötterna görs på våren, när larverna har övervintrat. öronvivlar gynnas av varma, torra somrar och milda vintrar. De trivs bäst på lätta jordar och i odlingar på plastlist.

Undersök jorden runt plantorna. Leta efter C-formade larver av öronvivlar. Placera in deras förekomst på kartan.

Hur minskar man ett öronvivelangrepp?

Gamla odlingar, som är angripna av öronvivellarver, ska omedelbart plöjas upp för att förhindra att insekten sprids ytterligare.
Tag bort plantorna från det infekterade området, plöj upp fältet så tidigt som möjligt (april-maj). På så sätt minskas kraftigt kläckningen av nya öronvivlar.
Fräs sedan jorden väl (3-4 ggr). Angripna fält som ska röjas bör alltså inte ligga orörda eller endast plöjda över sommaren utan ska fräsas upprepade gånger. På detta vis försvinner mycket av både larver, puppor och fullbildade öronvivlar.
Var noga med ogräsbekämpning, eftersom öronviveln och dess larver kan leva på många olika växter (dock ej gräs).
Det finns en biologisk bekämpningsmetod mot öronvivlar. Det är insektsparasitära nematoder, Steinernema carpocapsae, som man vattnar ut. Nematoderna letar snabbt upp öronvivellarverna och tar sig in i dem. Inne i insekten parar de sig och larven dör. Nematodernas ägg kläcks och ur dessa kommer nya nematoder, som sprider sig till nya öronvivellarver och infekterar dessa. Jordtemperaturen måste vara minst 10° C, helst över 14° C. Bästa behandlingsperiod är augusti, när öronvivellarverna är små. Jorden ska vara fuktig och nematoderna ska vattnas ut på kvällen för de är känsliga för solljus.
Lonicera
Tack för svar även om det inte lät så vidare bra crying.gif
Bassam
det finns biologisk bekämpning (nematod ) de säljer i Sverige, men finns enkel metoder som kan du vattna marken så mycket sedan ska maskarna kan inte andas och tvinga att gå över marken sen du kan fånga och döda dem.
lycka till, H:Bassam
fremar
Hur har det gått med jordgubbarna?

Jag har eventuellt problem med Öronvivel i mitt jordgubbsland som planterades förra sommaren. Grävde bort gräsmattan som var där och fyllde på med planteringsjord så inget jordgubbsland har varit där innan. Planterade två sorter Korona och Polka, nu har Korona börjat få stora problem. En hel planta lossnade från roten när jag skulle ta bort gamla torra blad. Två andra plantor är väldigt små jämfört med de andra, har även lossnat hela stammar med bär när jag tagit i dem.

Läste nånstans att det kan bli så att plantorna lossnar lätt från roten när man har angrepp av Öronvivel. Det som har lossnat såg nästan ut som att det ruttnat av, var lite rödaktigt i själva brottsytan.
Gossen Ruda
Det finns flera/många insektslarver som lever på växtrötter. Gräv upp jorden under döda eller skadade plantor och sålla igenom den för att hitta ev skadegörare.
Maggan H
CITAT (fremar @ 30-06-2010, 09:44) *
Hur har det gått med jordgubbarna?

Jag har eventuellt problem med Öronvivel i mitt jordgubbsland som planterades förra sommaren. Grävde bort gräsmattan som var där och fyllde på med planteringsjord så inget jordgubbsland har varit där innan. Planterade två sorter Korona och Polka, nu har Korona börjat få stora problem. En hel planta lossnade från roten när jag skulle ta bort gamla torra blad. Två andra plantor är väldigt små jämfört med de andra, har även lossnat hela stammar med bär när jag tagit i dem.

Läste nånstans att det kan bli så att plantorna lossnar lätt från roten när man har angrepp av Öronvivel. Det som har lossnat såg nästan ut som att det ruttnat av, var lite rödaktigt i själva brottsytan.

Likartade problem ställer Trädgårdsborrens larver till. Käkar upp rötterna på särskilt gräsmattan så det vissnar och dör. En gång fick jag in en sådan bagge som la ägg i en krukväxt; plötsligt dog gren efter gren och jag kunde inte fatta vad det var förrän jag skulle plantera om den-då fick jag hela resterande plantan i handen och i de små stackars rötter som var kvar satt 3-4 st stora vita larver med brunaktigt huvud. Usch! Så har du observerat de fina kopparfärgade baggarna med mörkt glänsade huvud när de svärmade (kommer fram en varm dag med sol) så är det de. Fast årets larvers härjningar brukar inte synas förrän i augusti i gräsmattan.
lotta65
Hej Fina bilder på välmående öronvivellarv. Öronvivelarna lägger ägg hela säsongen så det är alltid läge att behandla, tidigt på våren med Vine Weevil Killer fr. +5 i jorden nu när jorden är över + 13 grader så är det Chafer Grub Killer som är effektivast. Läst på http://www.bionema.se/produkter/vine_weevil_killer/
Lotta 65

Hej Fina bilder på välmående öronvivellarv. Öronvivelarna lägger ägg hela säsongen så det är alltid läge att behandla, tidigt på våren med Vine Weevil Killer fr. +5 i jorden nu när jorden är över + 13 grader så är det Chafer Grub Killer som är effektivast. Läst på http://www.bionema.se/produkter/vine_weevil_killer/
Lotta 65
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon