Elisabeth P
08-06-2008, 15:22
Vad kan det va som jag har? Det är inte varken lamöron eller ulleternell. De har jag och de har lika ludna blad men i övrigt skiljer de sig en hel del.

Jag har även denna växt som ser ut som digitalis, men den växer samlat och sprider sig inte så som digitalis brukar göra.
Christer i Falköping
08-06-2008, 16:23
Den nedre är en digitalis. Men den övre vet jag inte. Känner igen den men inget namn kommer fram ur huvudet. Vild gissning, Ulleternell kanske?
Christer.
Pärleternell menar jag egentligen.
Elisabeth P
08-06-2008, 17:21
Tack för hjälpen. Pärleternell kan det nog vara

. Tycker som sagt själv att tvåan ser ut som digitalis. Men finns det förädlade varianter av digitalis som inte sprider sig kopiöst och som växer mera samlat? Övriga "vilda"digitalis har jag fullt sjå att hålla undan från rabatterna. Denna är mer disiplinerad, om man nu kan säga det om en växt
Kan det övre vara curryört? Jag vet inte vad den heter egentligen men den luktar lite curry om man gnuggar bladen. Det finns namnsorter av digitalis som är lite snällare i spridningen, fast om du satte den förra året är det väl först i år du får se.
Jag tycker inte att ettan ser ut som Pärleternell, bladen är alldeles för långsmala.
Fel av mig, jag blandade ihop Pärl- och Ulleternell, Pärleternellen har ju långsmala blad och Ulleternellen mer ovala....
pusillus
09-06-2008, 21:27
Kanske Malört?
Ingrid Zon3
09-06-2008, 21:34
Eller lavendel? - fast den är ju inte luden, glöm det!
Doftar det något om bladen när du rör vid dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.