Blackelvira
Mamma har sett ett trädgårdsprogram på SVT veckan som var tror jag.. Det var en dansk kvinna som hade en trädgård bl.a. Vet någon vad det är för ett program? Mamma är inte så bra på att beskriva saker men det lät intressant.Det planterades t.ex lökar i urnor som skulle blomma hela sommaren. Har någon sett detta program?
joz
CITAT (Blackelvira @ 08-06-2008, 17:05) *
Mamma har sett ett trädgårdsprogram på SVT veckan som var tror jag.. Det var en dansk kvinna som hade en trädgård bl.a. Vet någon vad det är för ett program? Mamma är inte så bra på att beskriva saker men det lät intressant.Det planterades t.ex lökar i urnor som skulle blomma hela sommaren. Har någon sett detta program?

SVT 2 on 18 6 - 18.45 Seriestart: Grön glädje
Del 1 av 9. Programledaren Mette Stensholt Schau har tillsammans med trädgårdsmästaren Dag Arneson åtagit sig att hjälpa till att förvandla en vildvuxen trädgård hemma hos familjen Tveitan till en grönskande oas. I seriens första avsnitt är det en välkomnande trapp som står på dagordningen och Mette och Dag har bett snickaren Ola Blom om hjälp. Dessutom ett reportage från en rhododendronträdgård i Bergen.
Även i SVT1 23/6

kanske ?
KURT
Jag tror inte SVT lägger ut det på nätet, men man kan se det på NRK, ev kan det vara förra säsongens program som SVT sänder nu? Men det har ingen betydelse, man kan se alla program av Grønn glede från 2004:

http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/323

Jag tycker annars att det danska mat & trädgårds programmet Frilandshaven är bättre än både Grønn glede och de svenska s.k. trädgårdsprogrammen.

http://www.dr.dk/dr2/frilandshaven
Blackelvira
Det var "I trädgården med Camilla Plum" som mamma såg. Det ligger inte heller ute på SVT. Är det samma som "Frihavnen"?
Blackelvira
Det jag var mest intresserad av i det programmet var just hur hon planterade lökar i sin urna. Det var i en viss ordning så att det skulle blomma hela tiden. Såg någon programmet och kan berätta bättre än min mamma hur det gjordes?
mette
Hej
Din mamma kan gå in på dr.dk/camillaplum (dansk tv), där ska det vara möjligt att se programmen med camilla plum.
Hälsningar mette
Blackelvira
Tack för det, ska genast kolla.
Sussie F-Flower
Jag såg det inte men min mamma hade också sett det.
Min mamma ringde och var alldeles i extas, och berättade att lökarna såddes i flera olika "våningar" med några centimeters jord mellan varje "våning".

Vissa lökar hade hon inte ens "vänt åt rätt håll" utan bara strött ut i urnan, medans andra sorter hade hon tydligen påpekat att de måste ligga vänd rätt...

Om man blandade olika sorter på olika höjd/våningar så fick man extra lång blomningstid av alla sorter nästan hela sommaren. (vet inte, men jag antar att man måste sätta lökarna på hösten och ha urnan svalt över vintern. Min f.d granne hade gjort med tulpaner i oktober och förvarat mörkt och svalt. Dom tulpanerna blommade i 3-4 veckor nu i maj...)

Jag ska också söka programmet för jag vill också se det.
Såg Camilla för ett par veckor sedan i en annan 8-programs-serie. Då var det om köksväxter och hur man tog sticklingar samt hur man delade kryddväxter som vi köper på Ica, Coop m.m.
Bl.a. massor med olika Salvia-sorter tog hon upp. Hon sade vilken som var godast men det kommer jag inte ihåg...
Man borde sitta med papper och penna när det är intressanta saker på gång...

Jättebra program.....-men man glömmer ju bort att se när det går "mitt-på-dagen".
Hur många har tv:n på då...?
Blackelvira
Jag har hittat just det segmentet av programmet och jag är helfrälst. Synd bara att jag är så kass på danska. Jag bara måste göra en sån höghuskruka det verkar helhäftigt. Det finns alla avsnitt där och hon har så många roliga nya ideer,men just det här ska jag absolut göra. Om ni ska se det så är det en bit av avsnitt fyra av den nya serien (tror jag i alla fall) och just detta segment handlar om"Potter" (krukor).Jag provar att länka men vet inte om det kommer att fungera att se.

http://www.dr.dk/odp/player.aspx?uniqueid=...40%26odp%3Dtrue
Sussie F-Flower
Jooo!!!
Det funkar!!!
Va bra!!!

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon