Full version: Ödesträd
mamamaggan
Är det någon som vet hur ödesträdets frö ser ut ?

Har haft ödesträd i flera omgångar men det som jag har nu verkar ha satt frö . Har aldrig sett något liknande förut. Inuti blomman blev det en svart " kula " som nu öppnat sig i fyra delar. Två lite större och två mindre. De är rödoranga inuti. Är detta frö eller ?
Inka
Javisst det är frö! De kommer bara om de blivit pollinerade.
Jag har fått såna frön också, men aldrig provat att sätta dem. (Har för mycket krukväxter...)
Men det är ganska dekorativt!
Sen blir ju foderbladen lila med tiden...
/Inka

mamamaggan
Jaha så då är det bara att peta ner det alltså och vänta. Kul!
Storåtjejen
Jag har satt frön från mitt Ödesträd och visst kom det upp plantor. Men det blev aldrig nåt av dem i längden. En fick riktigt ljusa blad och jag tänkte: WOW! Vad spännande! bravo.gif Men den la av innan den ens hann växa till sig, så den var kanske inte riktigt "som den skulle" whist.gif

Men det är bara att försöka. Det var kanske bara jag som hade lite otur. Tycker själv att det är väldigt kul att så av "egna" fröer. Själv sår jag av egna pelargonfröer. Man vet aldrig vad det blir för något rolleyes.gif

Lycka till med frösådden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon